Poslanci zvažují zakázat prodej všech energetických potravin dětem

0
141
energetickych
Foto: Freepik.com

Zákaz prodeje energetických nápojů dětem by se mohl vztáhnout na všechny vysokoenergetické potraviny. Poslanci tím reagují na trh, kde se objevují už i energetické tyčinky, bonbóny a čokolády. V diskuzi jsou i další úpravy.

Zákaz prodeje energetických nápojů dětem do 15 let věku přináší poslanecká novela zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Úprava je ve Sněmovně před druhým čtením a čeká ji několik pozměňovacích návrhů.

Skupina opozičních a koaličních poslanců v čele s Ivetou Štefanovou [SPD] se chystá načíst pozměňovací návrh, podle kterého by se omezení týkalo všech potravin s vysokým energetickým obsahem. Podle poslankyně tím zákonodárci reagují na trh, kde už se objevují například sušenky, bonbóny, tyčinky, ale i žvýkačky a jiné potravinové produkty s vysokým obsahem stimulačních látek. Například kofeinem. Na podání úpravy před druhým sněmovním čtením upozornila minulý týden na sněmovním Výboru pro zdravotnictví.

„Tyto poživatiny s vysokým obsahem kofeinu a dalších stimulačních látek určené jako energetické nápoje k rychlé stimulaci jsou pro děti stejně nebezpečné jako energetické nápoje,“ vysvětluje důvody úpravy Štefanová.

Lékaři volají po regulaci prodeje energy drinků

Podle ní na tento nedostatek upozorňovalo i ministerstvo zdravotnictví s tím, že je třeba v úpravě reagovat na trh. Tam se stále více objevují i jiné formy energetických potravin.

Občanští demokraté neberou rizika energy nápojů vážně

Proti zavedení zákazu prodeje energetických nápojů dětem do 15 let věku se ve Sněmovně při prvním čtení vyslovil Karel Haas z ODS, který prosazoval jeho zamítnutí. Svůj návrh koaliční poslanec zdůvodnil tím, že je tady více škodlivých věcí označovaných jako „zlo“. Přesto se nepřistupuje k jejich zákonné regulaci. Problém podle jeho názoru řeší individuální odpovědnost nebo odpovědnost v rodině. K Haasovi se přidal jeho stranický kolega Václav Král, když v nadsázce podotkl, že pokud by zamítnutí Sněmovna přijala, autoři by mohli předlohu připojit jako přílepek k projednávané novele energetického zákona. A tím dát pravomoc k těmto nápojům Energetickému regulačnímu úřadu.

„Je třeba páchat víc dobra a zakázat víc věcí,“ zlehčoval úpravu na omezení spotřeby energetických nápojů dětmi.

Děti, které dobře spí, nezlobí. A i lépe prospívají

Především poslanci výboru pro zdravotnictví se ohradili proti argumentům některých občanských demokratů. Například místopředsedkyně výboru Věra Adámková [ANO] uvedla, že názory odpůrců jsou úsměvné. V takové logice by se podle ní mohl uvolnit i prodej cigaret a alkoholu.

Stejně jako poslanci ODS se proti regulaci prodeje energetických nápojů dětem staví jejich výrobci. Zástupci Svazu výrobců nealkoholických nápojů tvrdí, že přirovnání energetických nápojů k návykovým látkám je vědecky nepodložené a nepřijatelné. Svaz navrhuje děti ve spotřebě energy nápojů více vzdělávat. Uvádí, že při jejich přiměřené konzumaci, kdy lidé dbají pokynů na obalu, na těchto nápojích není nic škodlivého.

Zákaz prodeje energetických potravin pro děti

Novelu regulující prodej a podávání energetických nápojů Sněmovna podpořila v prvním kole na začátku března. Nyní je před druhým čtením a čeká ji několik pozměňovacích návrhů. Podle původního návrhu zákon zakáže prodej a podávání energetických nápojů dětem mladším 15 let. Znemožní pro ně rovněž prodej těchto nápojů na internetu a v automatech. V nich je budou smět obchodníci nabízet jen v případě, že si budou moci ověřit věk kupujícího. Omezení se dotknou i reklamy na tyto nápoje, která nesmí cílit na děti a prezentovat zavádějící tvrzení.

Školní jídelny přesolují. Děti pak pijí sladké nápoje a tloustnou

Energetické nápoje by se podle novely vůbec nesměly prodávat ve zdravotnických zařízeních, což z návrhu zřejmě ale zmizí. Zákaz prodeje má platit pro školy a školská zařízení, zařízení sociálně-právní ochrany dětí a na akcích určených dětem do 15 let.

Ministerstvo zdravotnictví navíc dostane možnost upravit vyhláškou požadavky na složení, označování a vzhled obalů energetických nápojů. Reklama na tyto nápoje by nesměla mířit na děti a nesměla by nabádat k jejich nestřídmé konzumaci. A vytvářet dojem, že jejich pití přispívá ke společenskému úspěchu. Anebo k řešení osobních problémů.

–VRN/ČTK–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here