Veřejnou zakázku na provoz letecké záchranné služby [LZS] na roky 2029-2043 Ministerstvo zdravotnictví ČR [MZ ČR] zahájí nejspíš v březnu příští rok. Loni vyšel provoz LZS na půl miliardy bez daně z přidané hodnoty.
Letos náklady vzrostou o 100 milionů korun. 70,1 milionu letos platí ministerstvo zdravotnictví policii a 53,7 milionu korun armádě, které provozují po jednom záchranářském vrtulníku. Příští rok v lednu má vláda schválit hodnotu zakázky na roky 2029 až 2043 a v září téhož roku předpokládá uzavření smlouvy na provoz LZS.
„Počet a rozmístění stanovišť zabezpečuje dostupnost LZS v souladu se zákonem o zdravotnické záchranné službě prakticky na celém území České republiky do 20 minut,“ píše se v dokumentu MZ ČR.
Nyní chybí stanoviště LZS ve Středočeském, Zlínském, Pardubickém a Karlovarském kraji, kde se potřeba pokrývá vrtulníky ze sousedních regionů. V Karlových Varech vznikne nová základna pravděpodobně po roce 2028.
Za změny v letecké záchrance si vysloužil Válkův resort ostrou kritiku
Chystanou veřejnou zakázku na provoz LZS MZ ČR rozdělí na dvě dílčí části. Jedna pokryje její provoz pro Hradec Králové, Liberec, Ústí nad Labem a Karlovy Vary. Druhá zajistí provozovatele pro Plzeň, České Budějovice, Olomouc a Jihlavu. Důvod takového kroku je rozdílná doba letových pohotovostí na těchto základnách.
„V důsledku tohoto rozdělení lze očekávat, že se zadávacího řízení budou moci účastnit i dodavatelé, kteří by jinak nebyli samostatně schopni zajistit požadované plnění v celém rozsahu, čímž se zvýší i počet konkurenčních nabídek. Což může vést ke snížení celkové nabídkové ceny,“ uvádí v materiálu MZ ČR.
Policie obslouží i Ostravu a Brno
V Praze létá se záchranáři vrtulník policie, v Plzni pak stroj armády. O zbývající kraje se dělí dvě soukromé firmy. Nově by se působnost policie měla rozšířit do Brna a Ostravy. Armáda bude poskytovat pro stanoviště v Praze, Plzni a Karlových Varech posádku lékaře a zdravotnického záchranáře. Přibydou rovněž dvě stanoviště s nepřetržitým provozem. A to v Jihlavě a Olomouci. Jen denní zásahy pokryjí vrtulníky z Ústí nad Labem, Liberce a Karlových Varů.
Karlovarský kraj spěchá s vlastní leteckou záchrannou službu
Podle údajů ministerstva zdravotnictví připadá v ČR na jedno stanoviště letecké záchranné služby 1,087 milionu obyvatele. Například na Slovensku je to 778 tisíc lidí, v Rakousku 536 tisíc lidí a Polsku 1,720 milionu osob. Záchranářský vrtulník vzlétá k pacientovi zhruba ve třech procentech nejzávažnějších případů, jako jsou vážné dopravní nehody, zástavy srdce, popáleniny nebo úrazy v nepřístupném horském terénu.
Jak ministerstvo hradí provoz letecké záchranné služby
Provoz letecké záchranné služby hradí ministerstvo ze svého rozpočtu. Při jednáních o nové smlouvě se zvažovalo vícezdrojové financování letecké záchranné služby, na němž by se podílely i zdravotní pojišťovny.
„Tuto variantu ale nelze aktuálně realizovat z důvodu legislativních překážek, které nelze odstranit v požadovaném čase realizované veřejné zakázky,“ píše se v materiálu.
Plán provozu letecké záchranné služby po roce 2028
Stanice | Základna | Dosavadní provozovatel | Po roce 2028 | Provoz dosud | Provoz po 2028 |
Praha | areál letiště Praha-Ruzyně | policie | policie | nonstop | nonstop |
Brno | letiště Brno-Tuřany | DSA | policie | nonstop | nonstop |
Ústí nad L. | základna ZZS ÚL – ul. Sociální péče | DSA | nová smlouva | denní | denní |
Plzeň | v řešení | armáda | nová smlouva | nonstop | nonstop |
Č. Budějovice | Planá u ČB | DSA | nová smlouva | nonstop | nonstop |
Hradec Králové | areál FNKH | DSA | nová smlouva | nonstop | nonstop |
Liberec | základna ZZS Liberec – Partyzánská | DSA | nová smlouva | denní | denní |
Jihlava | základna ZZS Jihlava – Vrchického ul. | DSA | nová smlouva | denní | nonstop |
Olomouc | základna ZZS Olomouc, Hněvotínská | ATE | nová smlouva | denní | nonstop |
Ostrava | areál IZS Ostrava-Zábřeh | ATE | policie | nonstop | nonstop |
Karlovy Vary (nová) | areál letiště KV – Olšová Vrata | – | nová smlouva | – | denní |
[Zdroj: Materiál MZ ČR pro jednání vlády]
LZS v Česku funguje od dubna 1987. Od poloviny 90. let se stabilně zajišťuje z deseti stanovišť, která jsou majetkem jednotlivých krajů. Výjimkami jsou vojenská základna v Plzni-Líních a pražské ruzyňské letiště. Poslední smlouva s firmami DSA a Air Transport Europe [ATE] platí na roky 2021 až 2028. Před jejím podepsáním se jednalo o kompletním zajištění státním podnikem. Tuto možnost tehdejší vlády ale zamítly.
–ČTK/RED–