Navrhované zrušení vratky daně z přidané hodnoty [DPH] zdravotně postiženým při nákupu nového vozidla zřejmě nahradí vyšší státní příspěvek na pořízení auta. Vyplynulo to z jednání [10.7.] sněmovního Výboru pro sociální politiku.
Na něm zástupce Ministerstva financí ČR [MF ČR] Stanislav Kouba a zástupkyně Ministerstva práce a sociální věcí ČR [MPSV] Iva Merhautová uvedli, že chystaným pozměňovacím návrhem na růst podpory by se měl zabývat patrně začátkem září sněmovní rozpočtový výbor.
Stanislav Kouba je vrchním ředitelem Sekce pro daně a cla MF ČR. Iva Merhautová pak vrchní ředitelka Sekce sociálního pojištění a nepojistných dávek MPSV.
Vládní novela zákona o dani z přidané hodnoty, jak připomněl Kouba, ruší možnost vracení této daně kvůli rozporu s evropským právem. Poukazoval dále na to, že u dražšího vozidla je vratka vyšší. Naopak lidé se zdravotním postižením, kteří si koupí ojeté vozidlo od neplátce daně z přidané hodnota [DPH], nemají nárok na žádnou vratku DPH.
„Zvýšení státního příspěvku sice není součástí novely, v debatách převládá názor, že se k ní připojí,“ uvedl Kouba.
Merhautová dodala, že pozměňovací návrh se podle ní chystá. Na nákup vozidla stát přispívá osobám se zdravotním postižením částkou 100 000 korun až 200 000 korun podle výše příjmu rodiny. Částka by podle ní mohla vzrůst o 85 000 korun.
„Princip, že se navýší maximální možná částka, o kterou si může žadatel při pořízení motorového vozidla požádat, bude spravedlivější,“ okomentoval plány předseda Výboru Vít Kaňkovský [KDU-ČSL].
Kolik přispívá stát zdravotně postiženým na auto
Podání a projednání pozměňovacího návrhu v rozpočtovém výboru ohlásil další lidovecký poslanec Jiří Navrátil [KDU-ČSL], jenž je jeho členem. Sociální výbor přitom odmítl úpravu Igora Hendrycha z opozičního hnutí ANO, která by vratku DPH zachovala. Hendrych připustil, že zvýšení státního příspěvku je lepší řešení. Z předběžné opatrnosti, jak uvedl, ale trval na tom, aby Výbor o jeho úpravě hlasoval.
Nižší DPH na menstruační vložky koalice odmítla. Teď je rozdává dívkám
Možnost vracení DPH lidem se zdravotním postižením při nákupu vozidla se podle vlády dostala do zákona ještě před vstupem Česka do EU v roce 2004 na základě požadavku ministerstva práce. Mělo to za cíl posílit sociální politiku státu vůči zdravotně postiženým.
„Důvodem bylo, že tehdejší právní úprava umožňovala osvobození od cla a daně u dovezených upravených osobních automobilů, ale neumožňovala osvobození nebo neuplatnění daně u osobních automobilů pro postižené osoby vyrobených v tuzemsku. Tedy zvýhodňovala dovážená vozidla,“ stojí v důvodové zprávě k aktuální změně zákona.
Změny do výše podpory přináší změna zákona o DPH
Poslanci již v prvním čtení projednali [28.6. 2024] novelu zákona o DPH, která ruší vratku DPH u nově zakoupeného auta pro zdravotně postižené. Ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS] odmítl, že by úlevu rušil kvůli úspoře veřejných peněz.
„Tady není žádným důvodem úspora, ale nesoulad s evropským právem,” zdůraznil ministr ve Sněmovně s tím, že takovéto opatření nemá oporu v žádném předpisu EU.
Zrušení vratky DPH u auta pro postižené vyrovná jiná podpora, tvrdí Stanjura
Zdravotně postiženým by se podle něj měl navýšit odpovídající příspěvek na nákup auta právě o DPH, řekl už tehdy. Jako další důvod uvedl, že stávající zákonná podoba vratky DPH nevyhovuje ani sociálně slabším lidem. Daň se vrací jen při nákupu nového vozidla od subjektu, jenž je registrovaným plátcem DPH. Podporu tak nemohou čerpat rodiny kupující ojeté vozidlo od neplátce této daně.