Telemedicína prokázala svůj přínos i o vánočních svátcích

0
266
telemedicina
Foto: Meddi hub

Vánoční svátky každý rok provází nápor pacientů na pohotovostech nemocnic. Letos pohotovostem ale výrazně pomohla i telemedicína. Potvrzují to statistiky společnosti Meddi hub, která provozuje stejnojmennou telemedicínskou aplikaci.

O vánočních svátcích využilo aplikaci bezmála čtyři tisíce lidí. V aplikaci mohou její uživatelé mimo jiné obdržet eRecept, ihned si zkontrolovat dostupnost léků, například nedostatkových antibiotik, a objednat si je na vybranou pobočku lékárny Dr. Max.

„Během vánočních prázdnin se na naše lékaře obrátilo celkem 3 852 pacientů. Více než polovina těchto případů zahrnovala pomoc rodičům nemocných dětí, kteří využili možnost naší nonstop lékařské pomoci, která zahrnuje i službu pediatra,“ říká zakladatel a ředitel společnosti Meddi hub Jiří Pecina.

Pochvaluje si, že žádný z pacientů, který aplikaci využil, nečekal na spojení s lékařem déle než pět minut. Lidé se často obraceli s dotazy nejdříve na lékaře na telefonu a své zdravotní problémy konzultovali na dálku. Mnohdy pak nebylo potřeba, aby pohotovost vůbec navštívili. Přitom není ničím výjimečným, když se například na dětskou pohotovost Fakultní nemocnice Motol o svátcích obrátí i více než 250 rodičů s dětmi denně.

„Mnohým pacientům přitom stačí symptomatická léčba, nasazení léků na snížení teploty, klid a dostatečný příjem tekutin. Lékař na telefonu dokáže zdravotní stav posoudit a zvážit, jestli je osobní návštěva pohotovosti opravdu nutná,“ vysvětluje Pecina.

České zdravotnictví potřebuje apizaci

aplikaci Meddi app jsou lékaři k dispozici 24/7. Aplikace garantuje, že všechny klienty lékaři ve službě obslouží vždy maximálně do 30 minut. Průměrná čekací doba na vyšetření však ve skutečnosti činí méně než 6 minut, a to třeba i po půlnoci.

Společnost Meddi aplikaci nabízí již od roku 2020. Využívají ji firmy pro své zaměstnance, ale i nemocnice. V nedávném podcastu Zdravé Zprávy Jiří Pecina popsal její fungování v nemocničních zařízeních poskytovatele Agel.

„První viditelná změna je, že sestřičkám přestanou zvonit telefony. Pacient, který má jít například na operaci, si veškerou předoperační dokumentaci obstará přes telefon. A v momentě, kdy třeba neudělá vše, co má, tak jeho termín dostane ten, kdo už má všechno nachystáno. A to, aniž by někdo musel zvednout telefon a někam telefonovat, složitě zjišťovat, kopírovat a někam nosit,“ vysvětluje Pecina.

Zdravotnictví potřebuje apizaci, říká Jiří Pecina

Než se telemedicína v českém zdravotnictví rozšíří naplno, uběhne podle něj ale ještě dlouhá doba. Jako důvod uvádí roztříštěnost počítačových systémů a nekvalitní systémy, které užívá většina českých nemocnic. Podle něj jsou zastaralé a uživatelsky nepřátelské.

„Jediný přínos spočívá v tom, že jejich dodavatelé inkasují vysoké zisky. […] Česko nutně potřebuje jeden zákon. Aby všichni výrobci zdravotnického zařízení, softwaru, povinně umožňovali výměnu informací všem ostatním výrobcům zdravotnických zařízení,“ říká.

Co je skutečná telemedicína

Telemedicínu Jiří Pecina definuje jako stav, kdy lékař s pomocí zabezpečeného připojení, ať už videem, chatem, telefonem, nebo pouhou výměnou dat, ze kterého nikdo nečerpá údaje a dodržuje zákon o zdravotnických informacích, pacientovi vydá eRecept, lékařskou zprávu, doporučení ke specialistovi nebo s ním pokračuje v léčbě.

„Technologické možnosti jsou přitom neomezené. My vám z čelní strany telefonu už dnes změříme jednoduché EKG, saturaci kyslíkem, krevní tlak i to, jakou máte hladinu stresu. To nabízíme už teď. Dokážeme ale i stanovit hemoglobin v krvi nebo okamžitou hladinu cukru. To vše bez jakýchkoli odběrů krve, pouze za pomoci fotopletysmografie,“ vysvětluje.

Krevní tlak i doma spolehlivě naměří Meddi BioScan

Také ale upozorňuje, že zejména doba covidu zničila mnoho věcí ve vnímání telemedicíny tím, že vznikly „brutálně komerční a na koleni dělané telemedicínské projekty“.

„Na druhé straně lékaři i pacienti ale zjistili, že to na ´tu dálku´ dělat lze,“ dodává.

Benefitů telemedicíny je mnoho. Je to úspora času i finančních nákladů zdravotnických zařízení i pacientů. A patří k nim i to, že spojení s lékařem přes aplikaci bývá často bezpečnější než bezprostřední návštěva lékaře. To díky možnosti vyhnout se zbytečnému kontaktu s nemocnými v čekárně u lékaře. Jiří Pecina odhaduje, že používání aplikace umožňuje nahradit až 30 procent fyzických návštěv pacientů ve zdravotnických zařízeních.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here