Pro přeregistraci k ČPZP stačí i bankovní identita

0
392
bankovni
Foto: ČPZP

Registrovat se k České průmyslové zdravotní pojišťovně [ČPZP] mohou zájemci od září nově i prostřednictvím bankovní identity. Možnost přeregistrování na pobočce nebo online zdravotní pojišťovna ponechává.

O rozšíření možností přeregistrace o bankovní identitu informovala mluvčí pojišťovny ČPZP Elenka Mazurová.

„Novinkou je možnost volby klienta, zda svou přihlášku podepíše prostřednictvím bankovní identity, nebo si stejně jako dosud nechá zaslat registrační listy k podpisu kurýrem. Ani v jednom případě online registrace nemusí chodit na pobočku,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny.

Zdůrazňuje, že noví pojištěnci mohou i nadále k registraci využít kteroukoli pobočku pojišťovny. Registrační formuláře najdou na webu pojišťovny.

Bankovní identita je nevyhnutelný trend budoucnosti

Zjednodušeně řečeno, bankovní identitou disponuje každý, kdo spravuje svůj účet u banky prostřednictvím internetu. Byť ne všechny tuzemské banky svým klientům bankovní identitu poskytují. Aktuálně v ní fungují klienti Air Bank, České spořitelny, ČSOB, Komerční banky, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a Fio banky.

„Ještě letos by chtěly akreditaci k bankovní identitě získat například Banka Creditas, mBank, Sberbank nebo UniCredit Bank,“ informují zástupci České bankovní asociace.

Bankovní identita zkráceně BankID je metoda digitálního ověření totožnosti. Díky ní se dnes lidé stále běžněji přihlašují do portálů soukromých firem a státní správy. S její pomocí podávají daňová přiznání, živnostníci každoroční přehledy o příjmech a výdajích pro zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení. Ověřením totožnosti přes bankovní identitu se vyřizují i některé sociální dávky na úřadech práce. A nyní mohou bankovní identitu využít i zájemci o registraci se ke zdravotní pojišťovně, konkrétně k ČPZP.

A není na tom nic složitého. Pokud si klient zvolí podpis registrace prostřednictvím bankovní identity, aplikace ho přesměruje na web BankID, který sdružuje banky poskytující služby bankovní identity a podepisování dokumentů. Poté se mu zobrazí loga do bankovní identity zapojených bank. Po kliknutí na svou banku zájemce ještě zkontroluje formulář, který podepisuje. Jde o dokument v PDF formátu s vyplněným registračním listem.

„Souhlasem s podpisem je vyvoláno přihlášení ke zvolené bance – to probíhá již na oficiálních stránkách banky, a to standardním způsobem. Přihlášení je tedy naprosto bezpečné,“ ujišťuje mluvčí ČPZP.

Pojišťovny odmítly raketový růst úhrad

Následně už stačí potvrdit souhlas s podpisem dokumentu a poté aplikace klienta vrátí zpět na výchozí stránku pojišťovny. Tím končí celý proces přeregistrace. Registrace je platná, podepsaná a není nutno zasílat registrační listy do ČPZP.

Zástupci pojišťovny doporučují si registrační list uložit a vytisknout. A hlavně ho nezapomenout předat zaměstnavateli, aby včas změnil příjemce pravidelných plateb na zdravotní pojištění.

Pojištěncům bez bankovní identity při změně pojišťovny nezbývá než využít druhý způsob online registrace. Tedy, že si nechají zaslat registrační listy k podpisu kurýrem. Anebo navštíví jednu z poboček pojišťovny osobně.

Zdravotní pojišťovna se mění nanejvýš jednou do roka

Veřejné zdravotní pojištění je v Česku povinné pro všechny občany. A to i cizince, kteří v zemi pracují. Na druhou stranu platí svobodná volba zdravotní pojišťovny, kterých v Česku funguje celkem sedm. Přecházet k jiné pojišťovně mohou lidé nanejvýš jednou do roka, a to ve dvou registračních termínech. Prvním z nich je období od ledna do konce března. Pokud podají přeregistrační přihlášku v těchto měsících, stávají se klienty nové pojišťovny od následujícího července. Druhé období trvá od července do konce září a klienty nové pojišťovny se lidé stávají od ledna následujícího roku.

NKÚ: Zdravotnictví hrozí platební neschopnost

Nárok na zdravotní péčí mají všichni pojištěnci stejný. Všech sedm tuzemských pojišťoven totiž postupuje podle jedné právní normy, kterou je zákon o veřejném zdravotním pojištění. Jediné, v čem si zdravotní pojišťovny konkurují a odlišují se, je nabídka benefitů z fondů prevence. Svým klientům z nich hradí preventivní služby nad rámec povinně hrazené zdravotní péče.

Proto se ještě před dokončením přeregistrace vyplatí porovnat nabídku fondů prevence jednotlivých pojišťoven. Některé se v ní více zaměřují na seniory, kdy jim přispívají na doplňky stravy, dobrovolná očkování aj. U jiných najdou klienti zase širší a třeba i vyšší příspěvky na pohybové aktivity pro své děti. Mnozí z klientů zase upřednostní třeba pravidelný příspěvek na dentální hygienu, kterou ne všechny zdravotní pojišťovny v rámci benefitů svým klientům nabízejí, ale o které má většina pojištěnců dnes velký zájem.

–VRN–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here