„Děti, zůstaňte dětmi! A když vás dospělí tahají do jejich života, klidně zlobte a braňte se, dětsky a po svém,“ radí nejen dětem v podcastu ZdraveZpravy.cz, jak zvládnout dopady covidu, psycholog a kouč Petr Kornacki.
„Myslím si, že politici vůbec nepochopili, co v době pandemie covidu-19 udělali dětem. Z mého pohledu těm dětem ublížili nejvíce. Hospodářské ztráty mají na naši budoucnost daleko menší dopady, než narušený zdravý psychický a tělesný vývoj u velké části dětí,“ říká v podcastu ZdraveZpravy.cz psycholog a kouč Petr Kornacki.
Upozorňuje, že děti proticovidová opatření odřízla od jejich přirozených vrstevnických vztahů a interakcí a přikovala je k počítačům a telefonům. Podle něj problém spočívá v tom, že tento fakt prozatím nikdo nejenže otevřeně nepřiznal, ale ani se nikterak nesnažil to přijatelným a dostupným způsobem dětem kompenzovat.
„Je mi jasné, že v první vlně covidu-19 toto nikoho nenapadlo řešit, ale už v té druhé vlně covidu-19 jsme si měli pokládat tyto otázky,“ dodává.
Rodiče jsou ti první, kdo může dětem pomoci
V podcastu ZdraveZpravy.cz Petr Kornacki říká, že rodiče jsou těmi prvními, kdo mohou dětem pomoci, pokud mají za to, že jejich dětem opatření proti covidu ublížila. Měli by jim věnovat čas a případně se zamyslet nad revizí povinností a volnočasových aktivit dětí.
„Zde bych doporučoval zařadit pohyb, protože pohyb pomáhá uvolnit psychické napětí i osvěžit mysl,“ vysvětluje.
Zároveň i rodiče by měli dle jeho názoru pracovat s nahromaděným stresem a frustrací z proticovidových opatření, aby je nepřenášeli na své děti. V této souvislosti varuje před tendencí vzájemného odcizování se členů v rodinách.
„Vnímám určitý nezdravý trend, kdy v rodinách dochází k určité atomizaci jejich členů. To znamená, že členové rodiny jsou málokdy skutečně pospolu. Což se například projevuje tím, že se každý stravuje v jiný čas. A to i ve dnech, kdy je volno a patřilo by se mít společný oběd nebo snídani,“ říká.
Právě v těchto a jiných podobných chvílích si rodiče totiž mohou promluvit se svými dětmi. A to i o tématu, jak se vlastně cítí. Jak se projevila proticovidová opatření v jejich životě.
První příznaky problémů u dětí
Podle Petra Kornackiho jedním z projevů, kdy na dítě negativně dopadla proticovidová opatření a nejen ona, je nechuť dětí chodit do školy. Například se vymlouvají na různé zdravotní obtíže, jako jsou bolesti hlavy, břicha apod.
„To je takový jemnější signál. A když přituhuje, tak si rodič může všimnout projevů sebepoškozování, problémů se spánkem či se stravou. Dalším projevem jsou změny nálad. Rodič například vidí, že dítě je bez chuti do života. Nezajímají ho věci, které pro něj byly dříve důležité a zajímavé,“ upozorňuje.
V této souvislosti upozorňuje, že problémy u svých dětí ale zaznamenají rodiče pouze tehdy, když jsou takzvaně „přítomní“. A problém je, že mnozí rodiče jsou natolik vytížení, že „přítomní“ zkrátka nejsou a potíže svých dětí neřeší nebo je bagatelizují.
„Zde nejlépe funguje rodinná pospolitost, kdy ti rodiče a děti mají živé vztahy. Já bohužel vidím, že v mnoha rodinách děti i rodiče fungují jako samostatné svérázné jednotky, které se s nároky a obtížemi života vyrovnávají ´odděleně a osamoceně´,“ dodává.
Pomoci dětem mohou i pedagogové
V podcastu ZdraveZpravy.cz se Petr Kornacki vyjadřuje k roli pedagogů. I na ně podle něj mnohdy velice negativně dopadla proticovidová opatření. Na druhou stranu jsou to i oni, kteří mají v ruce klíč, jak pomoci dětem ve vypořádání se s důsledky lockdownů a online výuky. Dle jeho názoru aktuální situace opět otevřela otázku přirozeného respektu ve vztahu učitel a žák.
„Znovu se dostalo do popředí aktuální rozvolňování rolí ve škole v tom smyslu, že učitelé ztrácejí přirozenou autoritu. A to tlakem na liberalizaci ve společnosti a na nesprávných místech ve školství. A nechtěným důsledkem je ´nepozorované´ upřednostňování zájmů žáků a studentů,“ tvrdí Kornacki.
Podle něj se mnoho pedagogů obává, aby si proti sobě neobrátili ani ne tak děti jako jejich rodiče. Klíčové je dle jeho názoru i téma online výuky. To ve smyslu zhodnocení jejich přínosů a negativ zároveň.
„Myslím, že je načase se zabývat otázkou, jak a co učit online, protože ne každá látka se dá vyučovat online. A ne každému žáku či studentu online výuka vyhovuje,“ říká s dodatkem, že s tím souvisí otázka způsobu hodnocení dětí známkami.
Tvrdí, že aktuální návrat ke klasickému hodnocení látky, která se vyučovala online, je minimálně zavádějící. A v praxi špatné hodnocení látky, jež se vyučovala online, může současné problémy dětí a mládeže dle jeho názoru ještě více prohloubit.
Daniel Tácha
—
Mgr. Petr Kornacki vystudoval Univerzitu Karlovu v Praze, Filozofickou fakultu, obor: pedagogika-psychologie. Od roku 2006 do současnosti vede společnost New Perspective, která nabízí poradenství v oblasti lidských zdrojů, vzdělávací programy a koučink.
V minulosti působil jako pedagogický poradce ve Sdružení SOS Dětské vesničky ČR či jako dobrovolník – terapeut na dětské onkologii ve Fakultní nemocnici Motol. Jako lektor vzdělávacích programů působil ve společnostech, jako jsou například Hewlett – Packard, Oracle, Novartis či Euro RSCG.