Produkty Dr.Max slaví více než deset let na trhu. Jejich sortiment čítá stovky položek a výrobce, sesterská společnost Dr.Max Pharma, je dnes největší český producent lékárenských produktů ve volném prodeji.
V celé Evropě je aktuálně v nabídce přes tisíc různých produktů s logem Dr.Max. Jak se rozrůstá počet zemí, kde se přípravky Dr.Max prodávají, mění se i přístup k jejich názvům. Dr.Max postupně upouští od národních názvů [viz foto vpravo – Dr.Max Magnesium pro polský a srbský trh, pozn. red.] a převládají srozumitelná a čistě anglická pojmenování.
Podle zástupců firmy nemá projekt vlastní značky Dr.Max v Evropě obdoby. Historie vlastní značky Dr.Max přitom není až tak dlouhá. Psát se začala teprve koncem roku 2011, kdy na londýnské adrese King Street 1 zahájila činnost společnost Dr.Max Pharma. Její ambicí bylo doplnit síť lékáren Dr.Max o stejnojmennou značku výrobků, jež obstojí v každém srovnání a konkurenci s evropskou špičkou.
„Vůbec první zemí, kde se prodávaly, byla Česká republika. Zpočátku šlo o jednodušší portfolio přípravků. Jako jsou doplňky stravy, jednoduché vitaminy, čaje či zdravotnické prostředky. Brzy ale došlo na první registrované produkty – léky ve volném prodeji. Byl to ibuprofen, paracetamol či antialergikum levocetirizine,” říká generální ředitel lékáren Dr.Max Daniel Horák.
Dodává, že již v roce 2012 ale byly produkty značky Dr.Max k dostání na polském a slovenském trhu, kde Dr.Max již v té době provozoval své lékárny.
„Na začátku musí být kvalita, ale ještě důležitější je, jak vlastní značku přijmou expedienti, protože oni mají zase vliv na to, jak produkty bude akceptovat klient,” odpovídá na otázku, co stálo za úspěchem konceptu vlastní značky Dr.Max, Daniel Horák.
Pouze prodejem ale celá věc neskončila. Společnost Česká lékárna holding, vlastník lékáren Dr.Max, následně investovala do vývoje vlastních léčivých přípravků. Vůbec prvním z nich byl Ibuprofen [2013], druhým pak Paracetamol [2014]. A to, že šlo opět o správné rozhodnutí, dnes dokazují oblíbené a zavedené produkty Dr.Max například v oblasti kloubní výživy a dermokosmetiky.
Obrat s produkty Dr.Max se počítá v miliardách korun
Již předloni překonal roční obrat s produkty Dr.Max jen v Česku dvě miliardy korun. A to při celkových tržbách ve výši 21,1 miliardy korun. Přitom ještě v roce 2014 se vlastní značka podílela v české síti Dr.Max na obratu volně prodejných přípravků asi ze 12 procent, loni už to bylo přes 26 procent. Zájem byl hlavně o přípravky související s imunitou [vitaminy, minerály], o kloubní výživy, přípravky na bolest a probiotika.
Vůbec nejprodávanějšími přípravky jsou dnes vitamin D3, Magnesium B6 Premium a Parapyrex. Roční prodej u nich překročil půl milionu balení. Oblibu u zákazníků získaly také přípravky speciální péče, jako jsou produkty dentální řady Pro 32 či produkty řady Bebelo, jež cílí na děti. A hitem je pak i dermokosmetika Nuance. Zdaleka ale nejde jen o přípravky ve volném prodeji. Výrobky Dr.Max se prosadily také u léků na předpis. Zde jde hlavně o přípravky řady Medreg.
Dr.Max zdůrazňuje, že nejen u těchto léčiv, ale i u přípravků ve volném prodeji uplatňuje důsledný systém kontroly kvality. Ten zahrnuje vstupní a výstupní kontroly. V praxi to mimo jiné znamená, že z každé šarže se uchovávají retenční vzorky a zavedený je i systém sledování zpětných vazeb k výrobkům.
Vlastní značka není vždy samozřejmost
Podle ředitelky Dr.Max Pharma Marie Hinnerové se celé portfolio výrobků Dr.Max stále rozvíjí. Jen za loňský rok mělo premiéru na trhu více než 170 nových produktů.
„V mnoha případech si složení přípravků, které vyrábíme na čtyřech kontinentech, sami navrhujeme. Snažíme se vyrábět maximum možného u nás – na území bývalého Československa,“ říká.
V této souvislosti pak upozorňuje, že společnost Dr.Max Pharma spolu s brexitem přesídlila z Londýna do Prahy, kde po celou dobu její existence působila druhá část její centrály. Zároveň říká, že vlastní značka není na lékárenském trhu samozřejmostí. Dle jejích slov posiluje povědomí o brandu Dr.Max jako takovém a rovněž loajalita klientů v celou stejnojmennou lékárenskou síť.
Ta navíc expanduje do dalších regionů. K těm posledním, kde Dr.Max otevřel své lékárny, patří Rumunsko, Srbsko a Itálie. Firma působí celkem v šesti zemích a provozuje více než 2 300 lékáren. A i v nich nabízí produkty Dr.Max. Výtěžek z jejich prodeje přitom nekončí jen v ziskové položce majitele Dr.Maxe.
Česká lékárna holding z něj financuje obecně prospěšné projekty. Jedním z nich je Taxík Maxík. Což je flotila pickupů, které rozvážejí léčivé přípravky přímo domů těm zákazníkům, jimž zdravotní stav nedovoluje navštívit lékárnu. Dnes již ve 22 českých regionech.
–RED–