Americká společnost Johnson & Johnson [J&J] rozdělí své podnikání. A sice na farmaceutickou a spotřebitelskou část. Důvod je dle firmy v rozdílnosti obou trhů i zákazníků, které na nich firma oslovuje.
Rozhodnutí společností J&J přichází v době, kdy se její konkurenti [Pfizer a Merck, pozn. red.] rozhodli také oddělit své spotřebitelské podniky od svých farmaceutických částí. Cíl J&J je posílit svou pozici na rychle rostoucím farmaceutickém trhu. Firma J&J přitom dlouho vyzdvihovala svůj diverzifikovaný obchodní model jako silnou stránku. V různých chvílích oslabení v jedné divizi kompenzovala silným výkonem v jiné divizi. Avšak časy se mění. Obdobné rozdělení tento týden oznámily i firmy General Electric a Toshiba, které jsou aktivní zejména na trhu se zdravotnickými pomůckami a speciálními lékařskými přístroji.
Název Johnson & Johnson ponese farmaceutická část
Společnost J&J plánuje oddělit spotřebitelskou divizi od zbytku podnikání nejpozději do 24 měsíců. Tato část podnikání zahrnuje například známé náplasti Band-Aid, přípravek Tylenol nebo dětský pudr Johnson’s Baby.
Firma se odhodlala k tomuto kroku proto, že její podnikání, zákazníci a trhy se v posledních letech hodně rozcházejí. Vysvětlení uvedl pro list The Wall Street Journal [WSJ] generální ředitel firmy Alex Gorsky: „Nejlepší cestou k zajištění dlouhodobého udržitelného růstu a lepšího uspokojení požadavků pacientů a spotřebitelů je, aby naše spotřebitelské podnikání fungovalo jako samostatná zdravotnická firma.“
Žaloby, které obviňují firmu, že její pudr Johnson’s Baby způsobuje rakovinu, v tom nehrají roli, upozornil. Zde upřesněme, že J&J čelí několika žalobám. Důvod je obvinění, že její dětský pudr způsobuje rakovinu. Firma ale tvrdí, že je bezpečný. Aby rychle vyřešila žaloby kvůli pudru, vytvořila dceřinou společnost, na kterou vyhlásila konkurz.
Nijak blíže pak už neupřesnil, jakou formu bude mít rozdělení, jak se bude nová firma jmenovat, ani to, kdo ji povede. To se podle něj teprve rozhodne. Potvrdil ale, že akcie samostatné spotřebitelské divize nabídne firma na burze.
Zmenšená farmaceutická společnost J&J si ponechá svůj název. Zůstane tak nadále největší světovou společností, která vyrábí zdravotnické produkty s ročními tržbami téměř 80 miliard USD [cca 1,8 bil. Kč], uvedl finanční ředitel Joseph Wolk. Spotřebitelská odnož bude patřit k největším v oboru po firmách, jako jsou Procter & Gamble, Nestlé a L’Oréal.
J&J funguje na trhu 135 let
Plán na rozdělení podle odborníků ukazuje, jak moc se zdravotnictví změnilo od dob počátku odvětví. Nyní tak začíná největší změna ve směřování společnosti J&J v její 135leté historii. Jednorázové plenky, prášky na zažívání a léky proti kašli byly v počátcích fungování firmy její hnací silou. Později jí pomohly překonat vzestupy a pády v oblasti rizikovějších, ale výnosnějších farmaceutických výrobků a zdravotnických prostředků. Dnes spotřebitelská divize vlastní světoznámé značky. Například všem známé produkty pro péči o pleť Neutrogena nebo prášky na alergii Zyrtec.
Farmaceutická divize J&J pak úspěšně prodává přípravky na léčbu více onemocnění. Například rakoviny prostaty nebo plicní arteriální hypertenze. Vyvinula také jednu z vakcín proti covidu-19, kterou prodává pod názvem Janssen. Tržby divize by se letos měly pohybovat kolem 77 miliard USD.
–ČTK/VRN–