Velkoplošné testování pražské MHD na koronavirus, které inicioval Dopravní podnik hl. m. Prahy [DPP] a letos v dubnu provedli vědci Fyzikálního ústavu [FÚ] Akademie věd ČR, neprokázalo přítomnost infekčního viru SARS-CoV-2.
Výzkum, na němž spolupracovali také vědci z Biologického centra AV ČR a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity, byl první svého druhu v Česku. Stěrem z exponovaných povrchů výzkumníci získali 154 vzorků z interiérů autobusů. Sesbírali 160 vzorků z tramvají, 126 z vlakových souprav a 52 z nástupišť a vestibulů metra. Dalších 66 vzorků odebrali přímo ze vzduchu jak v samotných dopravních prostředcích, tak v prostorech nástupišť. Což prováděli speciální nasávací aparaturou. Celkem sebrali na 588 vzorků.
„Obavy z využívání MHD nejsou na místě. Navíc mě těší, že díky iniciativě DPP proběhl unikátní výzkum. Jeho výsledky mohou posloužit jako silné argumenty i pro jiné dopravní podniky v ČR,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr [za Praha sobě].
Vzorky se sbíraly v době vrcholící jarní vlny pandemie covidu-19 na začátku letošního dubna. Ke stěrům vzorků DPP záměrně vybral linky a stanice metra, které jsou poblíž významných pražských nemocnic, poliklinik a zdravotních zařízení. V každém vozidle bylo až jedenáct vytipovaných míst. Tedy bodů, kterých se cestující dotýkají nejčastěji. Šlo například o tlačítko otevírání dveří, označovač jízdenek, madlo a svislá tyč u dveří. K dalším místům patřila horizontální tyč, madlo u sedadla, vodorovná tyč u vyhrazeného místa pro kočárky, čalounění sedadla a tlačítko Stop.
100 % vzorků neinfekčních
Každý odebraný vzorek vědci bez dalších úprav zanalyzovali metodou biosenzoru A-QCM, kterou vyvinuli odborníci z Fyzikálního ústavu AV ČR. Následně každý vzorek ještě prověřili v laboratořích Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. A to standardní referenční metodou qRT-PCR test. První metoda pracuje na principu detekce virového proteinu. PCR test zachybuje genetickou informaci viru.
Ze všech 558 vzorků jich pouze šest [1 %] vykazovalo stopy biologického materiálu viru. Proto byly dále kultivovány v laboratořích Přírodovědecké fakulty. A dále v intervalech tří, šesti a devíti dnů otestovány na infekčnost pomocí qRT-PCR metody. Testy u všech těchto vzorků ze všech časových intervalů potvrdily, že jde o neinfekční, tedy neživé částice.
„Výsledky studie nám ukázaly, že cestující v pražské MHD nejsou ohroženi přenosem infekce za předpokladu dodržování základních hygienických pravidel,“ zhodnotil výsledky koordinátor analýz z Fyzikálního ústavu AV ČR Alexandr Dejneka.
Obavy z používání MHD nejsou na místě
Inspirací pro tento výzkum se stala obdobná studie, kterou loni na podzim a letos zjara provedl Dopravní podnik v Londýně [Transport for London]. Současný výzkum DPP a Akademie věd ČR je ovšem rozsáhlejší. Má více vzorků ze všech hlavních druhů MHD.
„Výzkum potvrdil několik faktů. Za prvé, pražská MHD není žádným zdrojem či dokonce semeništěm nákazy covid-19. Jak se před časem vyjadřovali některé oborné špičky v ČR. […] Za druhé, z nasávání vzduchu ve vnitřních prostorech dopravních prostředků se nepodařilo zachytit žádnou stopu po viru způsobující onemocnění covid-19. Každý vzorek se nasával za plného provozu 30 minut. Což je zhruba průměrná doba, kterou cestující stráví v MHD,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
Dodal, že hygienická opatření dávají smysl a přinášejí konkrétní výsledky. Jde zejména o intenzivnější a četnější úklid vozidel nebo systém větrání v dopravních prostředcích
–RED–