Americký internetový prodejce Amazon spustil v indickém Béngalúru online lékárnu. Reaguje tak na zvýšenou poptávku po nákupech léků přes internet. Své aktivity na lékárenském trhu plánuje rozšířit i do dalších regionů.
Jedna z největších technologických amerických společností Amazon otevřela ve třetím největším indickém městě Béngalúru internetovou lékárnu. Společnost Amazon Pharmacy v ní nabízí léky na předpis i léky volně prodejné, tradiční ájurvédská léčiva a základní zdravotnické potřeby.
„V dnešních časech je to obzvlášť důležité, protože to zákazníkům umožní uspokojit své základní potřeby a zůstat přitom v pohodlí domova,“ uvedl mluvčí Amazonu.
Lékárenský segment není pro největšího internetového prodejce Amazon úplnou novinkou. Do maloobchodního prodeje léků se totiž pustil již před třemi lety, v roce 2017. O rok později koupil americký start-up pro rozvoz léků do domu PillPack. Koncem loňského roku tuto službu přejmenoval na Amazon Pharmacy.
Vstup velkých technologických firem do lékárenského byznysu je podle odborníků pouze otázkou času. Amazon je pouze první vlaštovkou. Hovoří se například o Facebooku a dalších sociálních sítích či internetových obchodech. Což se ovšem netýká pouze prodeje léků, ale například i bankovních služeb.
Vstup velkých online hráčů je pouze otázka času
Na nedávné pražské konferenci Pharmacy Care – Towards Beyond například ředitel European Association of Mail Service Pharmacies [EAMSP] a ředitel rozvoje online lékárny s celoevropskou působností DocMorris Max Müller uvedl, že trend online prodeje je jednoznačný. Podle něj se nelze přicházejícím změnám bránit, ale je třeba je využít ve prospěch pacientů, klientů i samotných lékárníků.
„Zdravotnictví jako obor zatěžuje mnoho klišé. Politici se ohánějí právy pacientů, ale to jsou jen prázdné proklamace, protože tím největším pomocníkem pacientů nejsou politické reprezentace, ale jsou to hlavně moderní technologie. Jsou to chytré mobilní telefony, internet, aplikace. A to je potřeba přijmout,“ upřesnil.
Již dříve pak uvedl, že každý lékárník ve vyspělých zemích on-line prodej i zásilkovou službu bere jako rozšíření svých služeb klientům. Upozornil na to, že neuspějí ti lékárníci, kteří se budou bránit změnám.
„Může se stát, že přijde velký hráč, který s nimi nebude mít slitování. Například silný fintech soustředící se na léky a léčiva. Ten využije možnosti evropské legislativy a vezme jim jejich současný byznys. Právě kvůli tomu, že klientům nabídne podstatně pohodlnější přístup k lékům, než jaký jim nyní nabízejí oni,“ upřesnil.
Budoucnost vykreslil i tak, že pacient, jemuž předepíše lékař lék ve Finsku, si klidně takový lék objedná přes internet v Estonsku a ještě ušetří, když si jej nechá poslat DHL.
Americké technologické firmy chtějí indický trh
Americké technologické firmy letos do indické ekonomiky investovaly miliardy dolarů. Majitel a šéf internetového gigantu Amazon Jeff Bezos během své lednové návštěvy Indie oznámil, že jeho firma v zemi plánuje investovat až miliardu dolarů [cca 22 miliard Kč]. To proto, aby přilákala malé a střední firmy, kterým umožní nabízet jejich zboží přes Amazon.
V Indii se dávají úplatky kvůli hospitalizaci covid pacientů
Krize covid-19 americké technologické firmy přitom polila „živou vodou“. Hodnota jejich akcií rostla při krizi a roste i po ní. Technologický index NASDAQ za prvních letošních sedm měsíců přidal více než 20 procent. Přitom již loni přidaly technologické tituly 35 procent. To se promítlo i do majetku šestapadesátiletého majitele a šéfa americké společnosti Amazon Jeffa Bezose. Kupříkladu 21.7.2020 vzrostla hodnota jeho majetku za jediný den o 13 miliard amerických dolarů [302 mld. Kč].
Podle agentury Bloomberg jde o rekordní denní nárůst majetku jednotlivce od roku 2012. Jednodenní nárůst je vyšší než majetek nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Ten na indexu miliardářů drží 152. příčku a jeho majetek podle tohoto žebříčku činí k dnešnímu dni 11,2 miliardy dolarů. Hodnota majetku Bezose letos prozatím vzrostla o více než 75 miliard USD na celkových 189 miliard dolarů. Majetek Jeffa Bezose tak přesáhl tržní hodnotu takových společností, jako je Exxon Mobil, Nike či McDonald’s.
–ČTK/RED–