Nedůstojné obvolávání lékařů ukončí rezervační systém. Ten ale není

0
2988
rezervacni_system
Ilustrační foto: Freepik.com

„Zdravotní péče v Česku je nesporně kvalitní, ale je problém se k ní dostat,“ uvedl s nadsázkou na konferenci [14.4.] v Poslanecké sněmovně k tématu, jak zlepšit management péče, doc. Ján Dudra z mladoboleslavské Klaudiánovy nemocnice.

Ze své lékařské praxe i pozice zástupce ředitele pro zdravotní služby Klaudiánovy nemocnice v Mladé Boleslavi ví, že pacient si sám hledá, obvolává, ambulance i nemocnice s žádostmi o termín na doporučená vyšetření.

„A to vede k tomu, že to čekání je delší než optimální,“ uvedl doc. Dudra na konferenci ve Sněmovně iniciovanou spolkem Mladí lékaři a se záštitou místopředsedkyně Výboru pro zdravotnictví prof. Věry Adámkové a členky Výboru Ivany Mádlové.

Obvolávání zdravotních pracovišť pacientem podle doc. Dudry jen prodlužuje termíny na vyšetření, bere čas zdravotníkům, pacientům a v konečném důsledku i zhoršuje prognózu nemocného člověka. Na výkony čekají dlouhé týdny i měsíce, zatímco například zhoubné onemocnění u nich prostupuje.

Pacienti nedůstojně obvolávají pracoviště

Přitom, jak uvedl docent Dudra, se tady nabízí nikoli převratné, za to ale velmi nápomocné řešení. A tím je jednotný online rezervační systém.

„Elektronický objednávkový nástroj by umožňoval v systému efektivně objednat pacienta,“ uvedl.

Pacient by se mohl na doporučené vyšetření objednat v rezervačním systému buďto sám, nebo z ambulance, tedy prostřednictvím svého lékaře.

Už v letošním roce začnou někteří lékaři vydávat pacientům elektronické žádanky k vyšetření, od poloviny příštího roku je pak obdrží všichni pacienti. Problém ale je, že pacienti budou dál obvolávat pracoviště, kde by je vyšetřili, kde mají volnou kapacitu, případně, kde mají dřívější termín pro vyšetření.

„Lidé dnes nedůstojně obvolávají pracoviště. […] Ale my už jsme dneska jinde, je tady digitalizace,“ upozornil doc. Dudra.

Nástroje eHealth mají být v Česku hotové do poloviny roku 2025

Jednotný online rezervační systém, kde by pacient viděl volné termíny pro vyšetření na jednotlivých pracovištích, by se propojil s informačními systémy nemocniční a ambulanční péče. Díky tomu by si mohl pacient vybrat a zarezervovat termín na jím vybraném pracovišti, aniž by nejdříve obtelefonoval desítky zařízení. Případně by mu termín zarezervoval jeho praktický lékař, dodal docent.

Z takového systému by podle něj těžila i zdravotnická zařízení. Pacienti, například diabetici, často absolvují tři a více vyšetření. A ta by si mohla díky online rezervačnímu systému a časovým slotům naplánovat do jednoho dne tak, aby nemuseli do zařízení dojíždět několikrát. Navíc výkony, na které musí být takzvaně nalačno, by si ideálně nastavili do ranních hodin, další by pak následovala.

„A pacient díky tomuto efektivnímu plánovaní odejde se všemi vyšetřeními,“ dodal docent a přidal řečnickou otázku: „Není to efektivní? Nezní to hezky pro toho pacienta, ale i pro nás zdravotníky?“

Jednotný online rezervační systém

Zavedení jednotného rezervačního systému by do zdravotnictví přineslo kratší čekací doby, zvýšilo dostupnost péče a v konečném důsledku i ušetřilo veřejnému zdravotnictví nemalé prostředky. Dnes totiž lidé netuší, zda je volný termín pro jejich vyšetření v nedalekém městě, a často dojíždějí za péčí zbytečně daleko.

„Já si myslím, že ten systém může přinést takový efekt, že si na sebe vydělá i sám,“ shrnul docent Dudra s tím, že jde o kontinuitu zdravotní péče. Když jsou termíny na vyšetření dlouhé, pak ten systém funguje špatně, dodal.

Digitalizace zdravotnictví ukáže tu pravdu online, říká Petr Foltýn

Jednotné objednávkové systémy ve zdravotnictví přitom nejsou nic nového. Pracují s nimi poskytovatelé stejně jako pacienti například v Dánsku, Nizozemsku nebo Estonsku. Díky online rezervačnímu systému najdou pohodlně i specialistu s volným termínem v jimi vybraném místě. Aniž by tím došlo k porušení práva na svobodný výběr poskytovatele zdravotní služby.

České zdravotnictví má co zlepšovat

Zástupce pražské záchranky na konferenci slova docenta Dudry doplnil o vlastní zkušenosti z terénu. U pražských nemocnic vidí v dopoledních hodinách běžně „pospávat“ [čekat ve vozech, pozn. red.] nespočet řidičů mimopražských dopravních zdravotních služeb. Ti totiž čekají na pacienty, až absolvují svá vyšetření. Pokud se na ně zrovna ten den dostane.

„I lepší koordinace dopravní zdravotní služby by zefektivnila zdravotní systém,“ řekl.

Digitalizace a AI jsou pro udržitelnou zdravotní péči nezbytné

Jako příklad pro zlepšení mohou podle něj dobře posloužit soukromé spediční služby a jejich koordinační centra: „Ta si zatraceně dávají pozor, aby fungovala efektivně a neměla prázdné cesty.“

S časovým harmonogramem už dnes pečlivě pracují například stomatologické či oční ordinace, kde využití odborné pracovní síly koordinuje recepce, nikoli například specializovaný zdravotník. A pacienti si objednané termíny dobře hlídají, protože vědí, že při jejich opomenutí se na ně dostane třeba až za několik dalších měsíců.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here