
Od poloviny letoška se zřejmě zmírní pravidla pro propagaci zdravotnických prostředků na poukaz či žádanku. Zakázaná ale bude dál reklama na zdravotnické prostředky implantované zdravotníkem či zapojení celebrit do propagace.
Podmínky pro reklamu na zdravotnické prostředky, ale i léčivé prostředky upravuje novela zákona o regulaci reklamy. Tu ve středu [12.2.] na svém jednání na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu ČR [MPO] schválila vláda. Na úpravách spolupracoval resort s ministerstvem zdravotnictví. S účinností novely se počítá od letošního 1. července.
Změnu přináší úprava především v tom, že zákon nově povoluje propagaci zdravotnických prostředků. Ale jen těch vázaných na poukaz nebo žádanku od lékaře. To jsou například sluchadla, kontaktní čočky pro děti nebo dýchací přístroje pro léčbu spánkové apnoe.
„V tomto případě nehrozí, že by mohly firmy svou reklamou ovlivnit rozhodování spotřebitele, jelikož poukaz či žádanku vždy vydává lékař,“ vysvětlil náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman.
Reklama na dopravu zdarma je u zdravotnického prostředku nelegální
Náměstek také upozornil, že i nadále novela ale zakazuje reklamu na zdravotnické prostředky, které pacientům aplikuje vždy jen zdravotník. To znamená, že se pacientovi v podstatě ani nedostanou do ruky a nemanipuluje s nimi. Příkladem Hofman uvedl kloubní náhrady, nitrooční čočky pro dospělé nebo nitroděložní tělíska pro zabránění početí.
Stejně tak novela podle něj vylučuje ze zapojení do propagace zdravotnických prostředků známé osobnosti. Včetně influencerů aktivních převážně na sociálních sítích.
Regulace propagace zdravotnických prostředků
Novela zasahuje i do reklamy na léky, kdy zdravotnickým odborníkům umožňuje povinné informace poskytnout elektronickou formou. Nově budou moci informace o léčivech předávat i nelékařští zdravotníci a za určitých podmínek také pacienti. To se týká převážně pacientských organizací. Rovněž za dodržení zákonem stanovených podmínek. Reklama na prostředky vůči široké veřejnosti tak nebude plošně zakázána, ale regulují se některé její formy, shrnul úpravu ředitel odboru živností a spotřebitelské legislativy MPO, do jehož kompetence úprava spadá, Jan Strakoš.
„Například je regulována reklama formou poskytování vzorku prostředku či formou poskytování informací pro pacienty, nebudou-li splňovat zákonem stanovené podmínky,“ uvádí na příkladu.
Zdravotnické technologie zhodnotí země EU společně. Platí to i pro ČR
Podle něj novela reaguje především na požadavky vyplývající z evropských předpisů. V některých případech došlo i k úpravám z podnětu ministerstva zdravotnictví a odborných společností a asociací.
Součástí novely je i převedení dohledu nad reklamou na kojeneckou výživu z krajských živnostenských úřadů pod Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Dodržování části zákona týkající se léčivých přípravků kontroluje Státní ústav pro kontrolu léčiv [SÚKL]. Propagaci šířenou v rádiích a televizích pak sleduje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
–VRN–