České dráhy loni zajistily asistenci při více než 9 300 přepravách. To je meziroční nárůst o více než 760 asistencí pro cestující se zdravotním postižením. Stejně tak roste počet bezbariérových vlaků, loni jich u nás přibylo přes sto.
„Asistence znamená, že si na našich webových stránkách lidé s hendikepem objednají pomoc při nástupu a výstupu z vlaku,“ uvedl pro Zdravé Zprávy tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Podle něj počet lidí, kteří si takto vyžádají pomoc při cestě vlakem rok od roku roste. ČD pak na svých stránkách uvádějí: Pokud jedete do zahraničí nebo je nutné mimořádně zařadit do vlaku vůz se zvedací plošinou, objednejte si prosím cestu alespoň 48 hodin předem. Objednat si můžete i jen pouze asistenci.
- Služby pro cestující na vozíku
- Služby pro cestující se zrakovým postižením
- Služby pro cestující se sluchovým postižením
Asistence přitom často začíná už na samotném vlakovém nádraží. Tam ji zajišťuje a poskytuje provozovatel dráhy, to znamená Správa železnic.
„Necelých deset tisíc evidovaných žádostí o asistenci ale nevypovídá o počtu lidí s hendikepem, kteří cestují vlaky. Mnohým pomůže někdo z blízkých či cestujících. A také přibývá bezbariérových vlaků, kdy lidé se zdravotním postižením zvládnou nastoupit a vystoupit z vlaku sami,“ doplnil Šťáhlavský.
Cestující se zdravotním postižením mají slevy pro cestování vlakem. Ty loni ČD poskytly cestujícím ve zhruba milionu případech.
Přibývá bezbariérových vlaků
V roce 2024 přibylo i bezbariérových spojů a vozidel Českých drah. Národní dopravce uvedl loni do provozu dalších více než 110 bezbariérových jednotek. Z toho bylo přes sto nízkopodlažních regionálních vlakových souprav. Díky většímu počtu bezbariérových souprav se zvýšil počet spojů přístupných osobám na vozíku na celkových 7 131. Symbolem bezbariérovosti v jízdních řádech označují ČD nyní osm z deseti vlaků.
„Do provozu jsme loni uvedli rekordní počet nízkopodlažních, bezbariérových vozidel, která jsou vybavena pro cestování osob na vozíku, ale také prvky pro snadné cestování nevidomých nebo neslyšících. Patří mezi ně haptické prvky, nápisy v Braillově písmu, informační monitory a dveře ovládané slepeckými vysílačkami,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Potvrdil, že ČD pokračují ve zpřístupňování železniční dopravy lidem se zdravotním hendikepem. Podle něj se to projevuje vyšším zájmem těchto lidí cestovat vlakem. Další výsledek je, že se díky bezbariérovým vlakům zpomaluje růst poptávky po asistenci.
„U více než tří tisíc nízkopodlažních spojů Českých drah už není pro osoby na vozíku objednávka přepravy podmínkou, ale lze v nich bez asistence dopravce cestovat bez formalit,“ uvádí Šťáhlavský.
Cestování osob se zdravotním postižením
České dráhy ročně přepraví v takzvaném vlastním tarifu více než 600 tisíc cestujících se zvýhodněným jízdným pro osoby se zdravotním postižením [OZP]. To jsou držitelé průkazů ZTP či ZTP/P a invalidé 3. stupně. Společně především s tarify jednotlivých integrovaných systémů využije vlaků Českých drah zhruba milion cestujících s hendikepem ročně.
Nyní ČD disponují zhruba 860 přístupnými vozy a jednotkami. Z toho asi 75 procent vozidel je přímo nízkopodlažních a mají podlahu ve výšce moderních nástupišť. Nástup a výstup do těchto vlaků je pohodlný i pro seniory, děti, osoby s kočárky, ale i lidi na invalidním vozíku.
Vrcholové sportovce s hendikepem sdruží nové centrum pod MPSV
„Tyto moderní bezbariérové vlaky začaly na některých linkách nahrazovat první generaci vlaků, které jsou upravené pro cestování osob na vozíku, ale měly ještě podlahu v klasické výšce. Což značí, že nástup do nich byl spojen s překonáním strmých schodů,“ dodává Petr Šťáhlavský.
–DNA–