„Zavolej mi pomoc“, tak se jmenuje nová kampaň ministerstva vnitra. Ta sestává z několika inzerátů, v nichž úřad vyzývá občany, aby ve chvíli, kdy se setkají s problémy, volali tísňovou linku Policie ČR 158. Platí to i pro duševní poruchy.
Jeden z inzerátů veřejnost vyzývá k tomu, aby navštívila stránky Národního ústavu duševního zdraví [NUDZ]. Novou kampaň za 4,1 milionu korun Ministerstvo vnitra ČR [MV ČR] připravilo a spustilo ve spolupráci právě s NUDZ, ale i zmocněnkyní pro lidská práva Klárou Šimáčkovou Laurenčíkovou.
„Když se člověk ocitne v blízko nebezpečí, často neví, co má dělat, nebo rovnou ,zamrzne‘. Děkuji proto ministerstvu vnitra za možnost spolupracovat na kampani, která chce přispět ke zvýšení povědomí o tom, jak v těchto situacích správně postupovat. I pomoci lidem v nouzi. Každý se může někdy ocitnout v pozici, kdy bude potřebovat zastání, “ uvedla Šimáčková Laurenčíková.
Kampaň zahrnuje několik vizuálů, v nichž se opakuje hlavní slogan kampaně „Zavolej mi pomoc“. A pak tři modelové situace, které si podle kampaně vyžadují aktivní účast veřejnosti. Je to například:
- Zavolej mi pomoc, když mě mlátí.
- …, když na mě agresivně křičí.
- …, když se bojíš, že mám psychické problémy.
U prvních dvou sloganů následuje vysvětlení, jak takovou situaci vyhodnotit, a apel na vytočení tísňové linky 158. U třetího sloganu vysvětlení rovněž neschází, ale odkazuje příjemce sdělení na adresu zmíněné stránky Opatruj.se. Tyto stránky odborně zaštiťuje Národní ústav duševního zdraví ve spolupráci s dalšími národními a mezinárodními organizacemi. V základu lidem tyto stránky nabízejí, aby se online otestovali na přítomnost duševní poruchy.
Kolik kampaň Zavolej mi pomoc stojí a kdo ji financuje
Adam Rözler z oddělení komunikace MV ČR pro Zdravé Zprávy potvrdil, že kampaň resort konzultoval nejen se zástupci odborníků na duševní zdraví, ale také s odborníky Policie ČR.
„Kampaň financuje Ministerstvo vnitra ČR z interních zdrojů, které jsou určeny k posilování bezpečnosti a pořádku,“ uvedl s tím, že kreativní návrh kampaně úřad realizoval „pomocí interních kapacit“.
Mediální fázi kampaně podle něj zajistil externí dodavatel. Jím je pražská společnost Omnimedia. Ta už loni podle informací v médiích připravovala pro ministerstvo vnitra kampaň za 42 milionů korun. Pracovala ale i pro Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. V tomto případě realizovala kampaň o penzijní novele.
Aktuální kampaň MV ČR „Zavolej mi pomoc“ ale nemá vlastní internetové stránky. Důvod je, že část z několika sdělení kampaně se nepotřebuje rozšiřovat do online prostoru, jak pro Zdravé Zprávy vysvětlil Rözler.
„Součástí kampaně jsou tři kreativní návrhy, z nichž jeden odkazuje na web Národního ústavu duševního zdraví. Sjednocující web ke kampani nebyl vytvořen s ohledem na zvolený koncept komunikace. Další samotná sdělení již nepotřebují rozšiřovat obsahovou informaci do online prostoru,“ řekl.
Za co MV ČR vydalo více než 4 miliony korun
MV ČR kampaň s rozpočtem 4,1 milionu korun naplánovalo od října do prosince 2024. To znamená, že nyní kampaň poběží tři měsíce. Z hlediska výdajů tak lze napsat, že měsíc kampaně resort vyjde v průměru na téměř 1,4 milionu korun. Na druhé straně, jak uvádí MV ČR, propagační kampaň „zahrnuje hned několik komunikačních aktivit“.
„Občanky a občané ji naleznou na reklamních plochách v prostředcích hromadné dopravy a na sociálních sítích,“ vyzdvihlo ministerstvo.
Ministerstvo vnitra také oznámilo, že kampaň cílí na všímavost a pozornost veřejnosti. Podle něj akce podporuje zodpovědné jednání občanek a občanů v potenciálně konfliktních situacích. I zvyšuje jejich ochotu přivolat druhým odbornou pomoc.
„Prostřednictvím komunikační kampaně chceme v našich spoluobčankách a spoluobčanech zvýšit povědomí o správném a zodpovědném jednání v situacích, kdy jsou svědky fyzických nebo slovních útoků, a také o možnostech pomoci blízkým s psychickými obtížemi,“ vysvětluje ředitel odboru komunikace ministerstva vnitra Miroslav Jašurek.
Ze sociologických průzkumů podle něj vyplývá, že mnoho lidí se v životě setkává se situacemi, kdy by mohli druhým pomoci a zastat se jich, ale nejsou si jisti, jak správně jednat. A jiní problém vůbec nezaznamenají. Odvolal se i na výsledky reprezentativního výzkumu realizovaného MV ČR letos v září, z nichž vyplynulo, že většina občanek a občanů hodnotí naši vnímavost k problémům ostatních jako nedostatečnou.
–DNA–