Za změny v letecké záchrance si vysloužil Válkův resort ostrou kritiku

0
1783
zachranka
Foto: ZZS HMP

Koncepci letecké záchranné služby [LZS] na období po roce 2028 se dostalo ostré kritiky hlavně od opozičních poslanců Výboru pro zdravotnictví. Vláda podle nich schválila jinou verzi, než jakou připravili lidé z oboru a na které panovala shoda.

„Koncepce schválená i ministerstvem zdravotnictví obsahovala optimální nastavení Letecké záchranné služby od roku 2029 na dalších patnáct let,“ řekl k dokumentu předkladatel a poslanec Jiří Mašek [ANO].

Na koncepci podle něj pracovala s pověřením ministra zdravotnictví Vlastimila Válka [TOP 09] pracovní skupina odborníků zhruba jeden rok. Členy pracovní skupiny podle něj byli zástupci dotčených resortů, včetně financí, vnitra, ale i krajů a letecké záchranné služby. A tato i ministerstvem zdravotnictví schválená koncepce podle Maška nečekaně narazila v mezirezortním připomínkovém řízení.

„Do koncepce zasáhlo ministerstvo vnitra a ministerstvo financí… A došlo k vytvoření páteřní osy Praha, Brno, Ostrava,“ upozornil na jednu ze změn na jednání Výboru Mašek s tím, že tato tři stanoviště budou nově v gesci Policie ČR.

Nová páteřní síť letecké záchranky: Praha, Brno, Ostrava

Za současné situace policie zajišťuje LZS pouze na letišti v Praze-Ruzyni. Na ostatních základnách provozují vrtulníky soukromé firmy. S výjimkou Plzně-Líních, kde je zajišťuje Armáda ČR.

„My jsme na tom pracovali skoro rok. A byli tam odborníci…, hasiči, armáda… A s tím závěrem všichni souhlasili,“ říká poslanec s doplněním, že hotový materiál do připomínkování pustilo i ministerstvo zdravotnictví jako dobře nastavený materiál.

Rovněž dodal, že jako páteřní osa LZS mu dává smysl Plzeň, Praha a nějaké město na Moravě. Nikoli Praha, Brno, Ostrava, navíc se zajištěním vrtulníků policií. Rovněž naznačil, že zájem na přesunu stanoviště do Ostravy může mít generálmajor Hasičského záchranného sboru ČR Vladimír Vlček. Ten je mimo jiné i ostravským rodákem.

Vrtulníky záchranářů obslouží policie nově i v Brně a Ostravě

Takové zásahy do koncepce LZS na období po roce 2028, kdy končí její současná podoba, vysvětlil poslancům ministr zdravotnictví Vlastimil Válek [TOP 09].

„V připomínkování došlo k tomu, že policie projevila zájem létat v Praze [tam už létá, pozn. red.], Brně a v Ostravě,“ uvedl ministr.

Navíc v Brně se nyní staví velké letiště financované ze státního rozpočtu. A to podle ministra bude i součástí záchranného systému. Tedy na něm budou přistávat vrtulníky LZS. A vláda podle ministra uznala za vhodnější, aby vznikla páteřní síť LZS ve zmiňovaných třech městech, kde vrtulníky zajistí policie. Jejich provoz tak bude podle ministra levnější a sníží se úhrady oproti tomu, co by se zaplatilo případným soukromníkům.

„Na tom se shodli ekonomičtí ministři,“ dodal ministr s tím, že si sám ověřil spokojenost s létáním policistů pro LZS v Praze. A potvrdilo se, že tam jsou se službou spokojení, uvedl.

Změny se mají dotknouti i LZS v Plzni-Líních

K možným změnám provozovatele vrtulníků LZS i v Plzni-Líních uvedl, že zachování armádních vrtulníků pro zajištění LZS probral s gen. Karlem Řehkou. A z jednání podle něj vyšlo, že armáda má zájem létat nadále jako posádka LZS. Ale už ne jako provozovatel specializovaného vrtulníku pro záchrannou službu. Jejich vrtulník je podle Válka upravený těžký stroj pro potřeby záchranářů.

„Nyní na dvou místech nelétají soukromníci [v Praze a Plzni, pozn. red.] a teď zase nebudou létat na třech místech [v Praze, Brně, Ostravě, pozn. red.],“ shrnul plány koncepce LZS na dobu po roce 2028 ministr Válek.

K možným změnám v zajišťování vrtulníku LZS v Plzni-Líních se na jednání vyjádřil pravděpodobně nový hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr zdravotnictví hnutí ANO Kamal Farhan.

„Nakonec zvítězil jiný návrh a ten mě trápí. Protože tím dochází k likvidaci armády, která se podílela na LZS v Plzeňském kraji,“ vyslovil se.

Hnutí ANO znovu hledá kandidáta na ministra zdravotnictví

Podle něj postup končící hejtman kraje Rudolf Špoták [Piráti] vysvětluje, že je to kvůli tomu, že dosluhují vrtulníky a bylo by nákladné pořídit novou techniku.

„Udělám maximum, aby tomu tak nebylo. […] Otázka je, komu kdo podlehl, co zatím je,“ podotkl ke změnám v koncepci LZS Farhan.

Dvořáček: Od technických aspektů se resort neodklonil

K jeho postoji se přidala i poslankyně Jana Pastuchová [ANO]. Podle ní nebylo vůbec jednoduché se na znění první koncepce LZS na další období dohodnout. A když k tomu došlo, to i se souhlasem ministerstva, tak je to zase celé jinak, dodala.

Nicméně v závěru poslance Výboru ubezpečil náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček o tom, že nová páteřní síť LZS Praha, Brno, Ostrava se do koncepce dostala v meziresortním připomínkovém řízení. Nikoli po jeho vypořádání.

„Opravdu se to neobjevilo z čistého nebe,“ uvedl s tím, že těch změn, na které došlo při připomínkování, je jen minimum. A v technických aspektech, jak uvedl, se resort neodklonil od té původní koncepce z pera odborné pracovní skupiny.

„Vláda si vybrala variantu, která vzešla z připomínkového řízení,“ dodal na závěr ministrův náměstek Dvořáček.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here