Září je co do vážných dopravních nehod pro školáky jedním z nejrizikovějších období roku. Potvrzují to statistiky Besip. Z nich jasně vyplývá, že právě doba mezi 7. a 8. hodinou ranní je pro děti i řidiče nejvíce nebezpečná.
„Září se dlouhodobě vyznačuje zvýšeným počtem nehod s dětmi v době ranní špičky. K těm nejvážnějším dochází v pondělí mezi 7. až 8. hodinou ráno. Často jde o nehodu, kdy je dítě sraženo jako chodec,“ říká vedoucí oddělení Besip Tomáš Neřold.
Vůbec přitom neplatí, že by viníky těchto nehod byly většinou děti. Naopak jsou to řidiči osobních aut, tvrdí Neřold. Zároveň doplňuje, že podle policejních statistik jsou účastníky nehod děti hlavně ve věku devět let.
„Děti v tomto věku již do školy chodí samy nebo ve skupinkách,“ vysvětluje s tím, že rodiče by měli své děti na bezpečný pohyb v silničním provozu upozornit a dobře připravit.
Rodiče by podle jeho doporučení měli s dítětem projít celou trasu do školy. Mají mu také ukázat bezpečná místa pro přecházení, a naopak upozornit na ta riziková. Na kole i na koloběžce by pak děti [stejně jako dospělí, pozn. red.] měly vždy nosit přilbu, která je chrání před případným vážným zraněním hlavy.
„Vhodné je, aby rodiče doprovázeli mladší děti na cestě do školy raději několik dnů, aby získali jistotu, že se dítě v dopravním prostředí pohybuje bezpečně,“ radí Neřold.
Děti mají být vidět. A řidiči mají předvídat
Důležitým prvkem pro bezpečnost dětí je jejich dobrá viditelnost. To znamená, aby nosily pestré oblečení nebo reflexní prvky. Ty se umísťují buď přímo na oblečení, nebo na školní aktovku. Přičemž platí, že většina aktovek a batohů již reflexní prvky má přímo z výroby.
Reflexní materiály, jak vyplývá z dat Besipu, odrážejí světlo až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a také za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení, a dokonce na více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré barvy.
Další úskalí spočívá v nepředvídatelném chování dětí. Zvlášť na začátku školního roku jim trvá delší dobu, než si opět zvyknou na školní režim.
„Myšlenkami bývají ještě na prázdninách. Často se zapovídají s kamarády a přestanou vnímat provoz. Nejsou také dost dobře schopny domyslet následky svého jednání a vyhodnotit dopravní situaci,“ uvádí Tomáš Neřold.
To mají mít na paměti hlavně řidiči, kteří mají hlavně v okolí škol a přechodů pro chodce projíždět velmi pomalu. A zvláštní pozornost si zaslouží i vyjíždění z parkovišť a garáží.
Co dělá Besip nejen na začátku školního roku
K poučení veřejnosti se na začátku školního roku přidává i ministr dopravy Martin Kupka [ODS]. I podle něj je důležité, aby školáci dávali pozor při přecházení silnic a rodiče mysleli na jejich bezpečnost.
„Chci také požádat všechny řidiče, aby byli trpěliví, zpomalili a plně se soustředili na pohyb dětí. Spěch nestojí za to, aby došlo k neštěstí,“ vyzývá.
Besip radí žákům, jak se chovat v silničním provozu
- Začni společně s rodiči nebo staršími sourozenci: Zjisti, kde jsou nebezpečná místa na cestě do školy, a vyber si nejlepší trasu, která tě bezpečně dovede do cíle.
- Silnici přecházej vždy po přechodu pro chodce nebo na bezpečném a přehledném místě; respektuj světelné signály.
- Nevbíhej do silnice z řady zaparkovaných aut, řidič nemá šanci tě vidět a bezpečně zareagovat.
- Mobilní telefony a sluchátka omezují lidské smysly a výrazně snižují vnímání toho, co se kolem tebe v provozu děje. Při cestě do školy je nepoužívej.
- Když přecházíš silnici s více pruhy, ujisti se, že ti zastaví i vozidlo v druhém pruhu. Navaž oční kontakt s řidičem.
- Pozor na tramvaj – má přednost i na přechodu pro chodce.
- Na kole i koloběžce jsi cyklista – jezdi s přilbou, která tě chrání před vážným úrazem.
- Při jízdě v autě se vždy připoutej bezpečnostním pásem, z auta nevystupuj do vozovky, ale směrem k chodníku.
- Buď vidět – používej pestré oblečení a reflexní doplňky.
- Buď ohleduplný a neriskuj! Život máš jen jeden!
Besip rovněž pracuje na podpoře jednotné výuky na dětských dopravních hřištích. V průběhu podzimu zájemci na jeho webu najdou nové testové otázky z dopravní výchovy pro žáky základních škol. Ty prověří jejich znalosti bezpečného chování v roli chodce, cyklisty, spolujezdce v osobním automobilu nebo cestujícího veřejnou dopravou.
„Od září mají k dispozici všichni žáci i jejich lektoři novou sadu zcela nových testových otázek k získání Průkazu cyklisty,“ říká ministr.
V plném proudu jsou podle něj přípravy na další ročník Dopravní soutěže mladých cyklistů. Pokračovat bude i Nultá hodina autoškoly. To je vzdělávací projekt pro středoškoláky. Jeho cílem je seznámit budoucí začínající řidiče s tím, jak si správně vybrat autoškolu. Jaká platí rizika vedoucí k vážným dopravním nehodám nebo jak postupovat při dopravní nehodě. Zájemci se seznámí i s legislativními novinkami, například s řízením od 17 let s mentorem.