Státní ústav pro kontrolu léčiv platí ročně za miliony rozeslaných SMS v eReceptu. Praxi to komplikuje a je to i drahé. „SÚKL by měl chtít SMS zasílat co nejméně,“ říká v rozhovoru pro Zdravé Zprávy předseda spolku Mladí lékárníci Lukáš Malý.
Na jeden elektronický recept lze v souladu s platnou vyhláškou předepsat dva druhy léčivých přípravků. Považujete dva druhy léčiv na eReceptu za optimální?
V dnešní době elektronizace to považujeme za nedostatečné. Vlastně se pouze “překlopil” historický papírový recept se dvěma položkami do elektronické formy. Postupující elektronizaci si představujeme jinak. V minulosti tu náznak změny byl, ale neudělal se další krok, umožnil se nakonec přístup ke všem platným eReceptům skrz občanský průkaz, díky za to, nebo pas pacienta, a s tím asi veškeré změny skončily.
Prospělo by praxi podle vás na jeden eRecept vypsat více léků?
S přístupem ke všem platným eReceptům skrz občanský průkaz [OP] si myslíme už není taková změna nutná. Co by však praxi prospělo, a je jedno, jestli by na eRecept [eRp] byl předepsaný jeden lék nebo pět léků, tak i nadále přístup ke všem platným eReceptům skrz jeden jedinečný identifikátor. Právě po vzoru čísla OP nebo pasu. V lékárnách by nám pak pacienti nemuseli diktovat, když nemají data nebo OP či jsou léky pro někoho jiného, třeba tři identifikátory ze tří SMS. Za poslední roky se postupně dostáváme k číslu pěti milionů eReceptů měsíčně zaslaných pacientům přes SMS. Za ně SÚKL jistě ze svého rozpočtu platí částku, kterou by mohl využít jinak. Tedy i SÚKL by měl chtít těch SMS zasílat co nejméně.
Snahy o nápravu nevidíme, tvrdí Mladí lékárníci
Vidíte snahu ze strany ministerstva zdravotnictví či SÚKL tento stav změnit/zlepšit?
V tomto směru žádné snahy nevidíme. SÚKL prezentuje, jak je systém eRp nejlepší projekt s oceněními. Jeho další vývoj a rozvoj podle nás stagnuje.
Co přesně navrhujete?
Jak jsem už zmínil výše u počtu položek eReceptu – nevidíme důvod, proč by při elektronizaci mělo platit jeden identifikátor. Ať to tak v centrálním úložišti SÚKLu klidně je a zadává se do systému, ale ať pacientům chodí jeden souhrnný identifikátor na vše. Zároveň by asi bylo dobré, kdyby se i ePoukazy na zdravotnické prostředky zobrazovaly v lékovém záznamu pacienta.
Podle vyjádření SÚKL pro Zdravé Zprávy jakákoliv změna, třeba i jen v počtu položek předepisovaných na eRecept nebo ePoukaz, vyžaduje změnu stávajících právních předpisů. Je to pravda?
Změna vyhlášky by opravdu byla nutná ve smyslu počtu položek na jednom eReceptu. Ale pro začátek by stačilo, aby po vystavení eReceptů byl zaslán pacientovi jeden souhrnný identifikátor. Například od konkrétního lékaře, místo pěti jednotlivých identifikátorů pro každý eRecept zvlášť.
Znovu se zeptám, pracuje se na tom?
V tomto směru žádné snahy o změnu nevnímáme, lékárníci jsou málo slyšet a pacientům je to jedno.
Změny eReceptu, které se už udály
Co dál by podle vás přispělo k větší efektivitě e-Receptu z pohledu lékárníků?
V poslední době se povedlo v systému eRecept získat delší náhled do lékového záznamu pacienta lékárníkem. Což velmi pomáhá v naší práci při řešení problémů s předepsanými léky, nebo přístup rodičů k předepsaným eReceptům dětí či zmocněnců pacientů při jejich zastupování.
Je ještě něco, co by zjednodušilo výdej léků na předpis?
Ke zvýšení efektivity si v rámci systému, a v poslední době se snažíme toto téma hodně prezentovat, dokážeme představit možnost po ověření právě v lékovém záznamu pacienta výjimečně vydat pacientovi jeho chronickou medikaci. Například při nedostupnosti lékaře, ztrátě léků nebo odcestování na dovolenou tak, aby nemusel pro recept na pohotovost. Nebo úplně změnit koncept předepisování chronických léků a naopak, dokud by lékař nevyznačil změnu nebo konec chronické medikace, tak by si pro léky pacient chodil rovnou do lékárny.
Daniel Tácha