Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR [VZP ČR] už nebude vymáhat pojistné po žadatelích o důchod. Dohodla se na tom se zástupci České správy sociálního zabezpečení [ČSSZ], která se kvůli náporu žádostí zpožďuje ve vyřizování penzí.
Od České správy sociálního zabezpečení [ČSSZ] bude VZP ČR nově dostávat seznamy osob, které žádají a stále čekají na přiznání důchodu. Díky navázání spolupráce tak tito žadatelé od zdravotní pojišťovny již nedostanou avíza k úhradě pojistného a předpisy o vyměřeném penále. Na postupu se v pátek [26.5.] dohodli zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí [MPSV], ČSSZ a VZP ČR.
„Na jednání se dohodlo, že ministerstvo práce, potažmo ČSSZ, bude schopno předávat VZP seznamy klientů, kterých se žádosti o starobní, případně předčasné důchody týkají,“ potvrdila mluvčí VZP ČR Viktorie Plívová.
Největší tuzemská zdravotní pojišťovna podle ní na základě těchto podkladů přestane klienty dočasně aktivně oslovovat.
„Na jednání jsme byli ujištěni, že situace bude vyřešena během jednoho až dvou měsíců,“ uvedla Plívová.
Klienti podle ní mohou od zdravotní pojišťovny očekávat maximální vstřícnost. I když, jak mluvčí VZP ČR zdůraznila, pojišťovna nepochybila a potíže nezpůsobila.
Pojistné za důchodce platí stát
Ústřední ředitel ČSSZ František Boháček tento týden na jednání sněmovního Výboru pro sociální politiku poslancům řekl, že většina zdravotních pojišťoven akceptovala potvrzení úřadu o podání žádosti o důchod. Pojistné po nich pak dál nevyžadovala. Na klienta pohlížela jako na penzistu, za kterého bude platit stát. Oproti tomu VZP ČR za penzistu považovala klienta až v době, kdy měl důchod vyřízený a přiznaný, popsal Boháček. Podle něj bylo cílem najít jednotné řešení, aby lidé nemuseli nic dokládat a pojišťovny za ně získaly od státu zdravotní pojištění.
18 tisíc žádostí o důchod je po lhůtě. ČSSZ slibuje nápravu do června
VZP ČR má ve svém systému u nekrytých klientů nastaveno odesílání zpráv o úhradě pojistného automaticky. Ke změnám v softwaru dojde s ohledem na technickou náročnost takové úpravy jen těžko. Požádala proto veřejnost o shovívavost.
„Pokud by někomu z této skupiny klientů [žadatelé o důchod] přišla výzva k doložení plateb zdravotního pojištění, případně úhradě minimálního pojistného, poprosíme, aby se obrátil na naši pobočku,“ dodala Plívová.
Pracovníci na pobočkách pojišťovny pak takové situace vyřeší individuálně. Pokud by sociální správa nakonec penzi žadateli nepřiznala, dohodne s ním pojišťovna případný další postup. Předpokládá, že by se mohlo jednat nejvýš o desítky případů.
Žádostí o důchody neubývá, tvrdí šéf ČSSZ Boháček
Pobočky sociální správy se od loňského podzimu potýkají s náporem žádostí především o předčasné důchody s ohledem na výhodnější podmínky jejich přiznání podle loňských výpočtových parametrů. Celkem dostala ČSSZ podle Boháčka loni za poslední čtvrtletí téměř 120 tisíc žádostí o předčasný důchod. Od ledna se vyplácí také výchovné. O něj požádalo dosud 51 tisíc mužů a nově i žen, které se chystají nyní odejít do důchodu.
Loni pracovníci řešili i dvě mimořádné valorizace kvůli inflaci. Úřady před pár týdny oznámily, že se doba vyřizování důchodu prodloužila a překračuje zákonnou tříměsíční lhůtu. V průměru tehdy trvala 99 dnů. Tento týden evidují pobočky zhruba 18 tisíc žádostí po zákonné lhůtě, z nich 14 tisíc se týká předčasných penzí. Ředitel ČSSZ Boháček poslance sociálního výboru stejně jako veřejnost ujistil, že situace se vyřeší do konce června, kdy žádosti o důchody pracovníci sociální správy vyřídí opět v zákonné 90denní lhůtě.
–ČTK/RED–