Na asistenty ve třídách si ostatní děti i rodiče často těžko zvykají

5
23230
tridach
Foto: Pixabay.com

Úloha asistentů pedagoga ve školních třídách mnohé rodiče i děti znervózňuje. Často pociťují, že jsou jim přidělené děti protěžované a zvýhodňované, to na úkor dětí bez asistentů. Příkladem je zkoušení a známkování při samostatných prací.

Každým rokem u nás vzroste počet asistentů pedagoga o patnáct procent. Podle dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR [MŠMT] fungovalo ve školním roce 2021-2022 na českých školách 22 460 asistentů. Ve školním roce 2017-2018 jich bylo 13 660. Na asistenta pedagoga ve třídě si tak dnes musí zvykat nejen děti se speciálními vzdělávacími potřebami, kterého jim přiděluje školské poradenské zařízení, ale také ostatní děti ve třídě bez takovýchto potřeb a jejich rodiče. Což ale bývá v praxi často problém.

„Syn chodí do třetí třídy základní školy, kde je šestnáct dětí. Tři z nich mají poruchy vyžadující pomoc asistenta pedagoga,“ říká mladá žena, která si s ohledem na ochranu svého syna nepřeje být blíže jmenována.

Tvrdí, že už si její devítiletý syn několikrát doma stěžoval na to, že zatímco on si musí poradit s probíranou látkou vždy sám, i když jí ne vždy rozumí, jeho třem spolužákům stačí vykřiknout a v tu ránu u nich stojí buď učitelka, nebo asistentka.

„Z vyprávění syna jsem už dobře pochopila, že jeho třem spolužákům se toleruje podstatně více než ostatním spolužákům bez diagnózy. V hodině běžně vykřikují, běhají a jeden z nich dokonce může k tabuli lézt po čtyřech. I když může po dvou,“ vypráví mladá matka.

Na asistenty ve třídách si děti i rodiče těžko zvykají

Zarážející je podle ní i ostatních rodičů i způsob pomoci a práce asistentů s jim přidělenými dětmi ve třídě. Například při psaní čtvrtletních či pololetních prací. Při nich totiž děti s přiděleným asistentem obvykle odcházejí ze třídy na chodbu ke stolu, kde společně na prověrce pracují a učitel jim na práci běžně vyhrazuje více času.

„Zatímco při poslední čtvrtletní práci můj syn nestihl vypracovat poslední z úloh, nebyl jediný, a jeho výsledná známka se snížila na dvojku, děti s asistentem mohly pracovat i přes přestávku. Což ale nepotřebují, protože s pomocí dospělé osoby vše vyřeší rychleji,“ říká mladá žena.

Asistentů pedagoga přibývá. MŠMT chce změnu

A jak se matka devítiletého školáka později dozvěděla, všichni tři žáci s přiděleným asistentem dostali a běžně i dostávají z takovýchto prací jedničky. Obdobně to podle ní chodí při ústním zkoušení. Dětem učitelé věnují více času a pokud něčemu nerozumí, jdou si na rozdíl od svých spolužáků sednout a známku nedostávají.

„Takový přístup se nelíbí mně ani ostatním rodičům. I ostatní žáci ve třídě cítí možná až křivdu, kdy jednomu je dávána přednost před druhými, navíc tyto děti [s asistentem, pozn. .red.] svou sílu dobře vycítí a často zneužívají ve svůj prospěch. Jednoznačně jde o dvojí přístup,“ říká rozladěně mladá maminka.

Co na to říká MŠMT?

K práci a činnosti asistentů pedagoga ve třídách i hodnocení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami se pro ZdraveZpravy.cz vyjádřilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR [MŠMT]. Podle něj mohou děti se speciálními vzdělávacími potřebami na doporučení školského poradenského pracoviště při výuce ve třídě využívat podpůrná opatření a metody tak, aby měly rovné příležitosti ke vzdělávání jako jejich ostatní spolužáci bez takovýchto potřeb.

„Hodnocení vždy musí zohledňovat sociální kontext, ve kterém probíhá, a směřovat nejen k vyhodnocení úspěšnosti žákova učení, ale také k posílení jeho motivace pro vzdělávání,“ objasňuje mluvčí resortu Aneta Lednová.

Deprese děti přivádí i k sebevraždě, chybí pomoc

Pokud učitel u daného žáka používá klasifikaci, pak podle ní obvykle přihlíží přiměřeně ke vzdělávacím potřebám žáka. Nemá však jít o automatický přístup.

„Pokud například jiná podpůrná opatření vyrovnají žákův handicap, není už důvod žáka klasifikovat odlišně od ostatních,“ říká pro ZdraveZpravy.cz Aneta Lednová.

K práci asistenta pedagoga pak říká, že jeho úlohou je poskytovat učiteli podporu nejen při vzdělávání žáka se specifickými potřebami, ale při vzdělávání celé třídy. Má mu být k ruce při organizaci práce ve třídě a zapojovat daného žáka do všech školních aktivit.

I děti s asistentem ve třídách pracují samostatně

Nicméně při běžných testech stejně jako čtvrtletních pracích mají podle MŠMT i žáci s přiděleným asistentem pracovat samostatně. Nanejvýš mu přizpůsobit podmínky podle doporučení školského poradenského pracoviště. Například mu vyhranit na práci více času a upravit obsah znění testu.

„Ve většině případů tedy asistent žákovi při testech spíše nepomáhá. A pokud ano, jde pouze o specifickou pomoc vyrovnávající daný handicap,“ potvrzuje Lednová.

Jaroslav Matýs: Všichni byli najednou autisté!

Pokud by podle ní asistent žákovi pomáhal na úkor jeho samostatnosti, mohlo by jít o pomoc v důsledku kontraproduktivní. Dodává rovněž, že na vysvědčení žáka se speciálními vzdělávacími potřebami se takováto informace neuvádí. Dostává stejná vysvědčení jako jeho spolužáci bez takových potřeb a bez přiděleného asistenta. S výjimkou těch žáků, kteří dostávají v pololetí a na konci školního roku slovní hodnocení. Jejich specifické vzdělávací potřeby se na dokument rovněž neuvádějí.

Veronika Táchová

5 KOMENTÁŘE

    • Protože tyto děti nemají snížený intelekt a pod., mají jiný problém. Takže do Zvl.škol nepatří a legislativně, tyto škole již neexistují. Jsou to tzv. „speciální a praktické školy“ (také mají AP) a mají daná kritéria za jakých žáky mohou přijímat. Což dítě s ADHD,ADD a pod nesplňují.
      Nejvíc se mi líbí, jak i v článku se vyjadřují lidé, kteří o tom NIC NEVÍ, jen plácají nesmysl a nesmyslem. Nejvíc nadávají na AP rodiče, kteří se dětem nevěnují. neučí se s nimi a pod. Očekávají to od školy. Kdyby jejich dítě mělo problém, hned by stálí u školy a chtěli AP.
      🙁 je mi z toho smutno…halt naše mentalita.

  1. Pracuji jako asistentka pedagoga.a na co si stěžuje matka v článku je přesně to, co máme dělat. Každý takový žák ma ve zprávě z poradny stupeň podpůrných opatření a doporučení, jak s ním pracovat, co nehodnotit. Pokud má poruchu pozornosti, nevidím nic špatného ani na tom, že test píše někde vedle. Napovidat by mu ale nikdo neměl, maximálně mu vysvětlit zadání.

  2. Zajimalo by me, jak muze nekdo vyplodit takovy nesmysl a jeste to verejne prezentovat. (to se tyka jak autora clanku, tak komentar pani edity).

  3. S článkem naprosto, souhlasím. Mám osmiletou dceru a není test bez kterého by se znevýhodněný žák neobešel bez nápověd asistenta. Někteří žáci dostávají horší známky a znevýhodnění nemusí ani látku chápat, a dostanou za jedna. Chápu že potřebují pomoc ale v tomhle by se mělo měřit všem stejným metrem.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here