Hodinky Apple Watch i telefony iPhone 14 výrobce loni na podzim vybavil funkcí, která pozná úraz nositele. Problém je, že inovaci mate lyžování a jiné sporty. A dispečeři záchranky řeší falešná oznámení.
„Moje hodinky si myslí, že jsem mrtvý,“ hlásá titulek deníku The New York Times. Jeho redaktoři strávili den v horském okrese Summit County v americkém Coloradu. A zjistili, že dispečeři tamních záchranných složek řeší desítky falešných nouzových volání týdně. Zvednou sluchátko a na jeho druhém konci se nikdo neozývá. Proč? Protože volají chytré hodinky Apple Watch, které se domnívají, že jejich nositel se právě vážně zranil v autě. Uživatel ale v tu dobu v plném zdraví sjíždí na lyžích sjezdovku. A přes několik vrstev oblečení neslyší varovné vysílání hodinek, které se chystají přivolat horskou službu. Vada se podle redaktorů NYT neprojevuje jen při lyžování, ale třeba i při aerobním cvičením.
„Celý den řeším upozornění o autonehodách,“ řekla prozatímní ředitelka dispečinku záchranných služeb okresu Summit County Trina Dummerová.
Od 13. do 22. ledna záchranné centrum obdrželo takových hovorů celkem 185. Za typického rušného zimního týdne to podle Dummerové bývá zhruba polovina. Podobnou zkušenost s falešným tísňovým voláním má seržant Mark Watson.
„Dneska nemám dobrý den,“ řekl s vysvětlením, že celé dopoledne strávil řešením falešných nouzových volání namísto jiných povinností. Jako je třeba hlídkování v okolí města na sněžném skútru.
„Když se dispečerům na lince 911 [americký ekvivalent čísla 112, pozn. red.] nepodaří spojit s majitelem hodinek nebo telefonu, převedou případ na mě,“ upřesňuje Watson.
Chybnou reakci Apple Watch uznává i výrobce
Mluvčí firmy Apple Alex Kirschner v písemném prohlášení pro NYT reagoval následovně: „Firma si je vědoma, že v určitých specifických případech technologie upozorní záchranné složky, i když je uživatel v pořádku.“
Dodal, že než přístroj tísňové volání zahájí, začne vibrovat, vydává zvuková upozornění. Uživatel má deset sekund na to, aby hovor zrušil. Automatická funkce tísňového volání hodinek podle NYT zachránila život člověku ve Spojených státech nejméně ve dvou případech. Jednou řidiči v Indianapolis, který naboural do telefonního sloupu. V druhém případě pak turistovi v New Jersey, jenž při pochodu ve tmě spadl ze skály.
Kvůli zjevné vadě, která se neprojevuje jen při lyžování, ale třeba i při cvičení, některá dispečerská centra zavedla opatření. A k voláním tohoto typu přistupují jinak. Šerif Brett Schroetlin z jiného coloradského okresu Grand County, kde funguje rušné lyžařské středisko Winter Park, se už v prosinci rozhodl ignorovat tísňová volání, pokud se na druhém konci linky nikdo neozývá.
„Žádný z těchto hovorů zatím nebyl skutečné tísňové volání. Nemohu si dovolit plýtvat omezenými prostředky. Navíc existuje lepší technologie, a tou jsou lidi,“ uvedl Schroetlin.
Podle něj je navíc v praxi velmi vzácné, že někdo v horách upadne a nikdo není poblíž.
„Raději obdržíme skutečné nouzové volání od člověka na místě,“ dodal šerif.
Seržant Watson ze Summit County zase řekl, že společnosti Apple už i napsal.
„Mám problém dělat svoji každodenní práci. Nemám celý den na to, abych se zabýval jen produkty Applu,“ shrnul obsah dopisu Watson.
–ČTK/RED–