Přibližně 400 tisíc nových průkazů zdravotního pojištění dostanou do schránek klienti České průmyslové zdravotní pojišťovny [ČPZP]. Výměna se dotkne pojištěnců, kterým na konci září vyprší osmiletá doba platnosti průkazů.
Distribuce prvních 120 tisíců průkazů prostřednictvím České pošty začala již tento měsíc. Týká se obyvatel Prahy, Jihočeského, Karlovarského, Královéhradeckého, Libereckého, Pardubického, Plzeňského, Středočeského a Ústeckého kraje a Kraje Vysočina.
„Doporučujeme všem klientům, kteří se přestěhovali na novou adresu, aby nám tuto změnu nezapomněli včas nahlásit,“ vyzvala klienty mluvčí ČPZP Elenka Mazurová.
Změnu adresy pro doručení nového průkazu zdravotního pojištění mohou klienti oznámit elektronicky na posta@cpzp.cz. Lze ji oznámit i telefonicky na telefonních číslech 810 800 000 a 597 089 205, nebo na kterékoliv pobočce ČPZP. Klienty, kteří změnu adresy neoznámí, pojišťovna kontaktuje později telefonicky. Zaslaná kartička pojištění se jí totiž vrátí zpět.
Výměna průkazů klienty nijak nezatíží
Elenka Mazurová upřesnila, že s ohledem na vysoké množství rozesílek budou průkazy s platností od 1. 10. 2022 distribuovány postupně podle krajů. Přibližně 61 tisíc průkazů pak na začátku července zamíří ke klientům v Jihomoravském, Olomouckém a Zlínském kraji.
„Posledních 200 tisíců průkazů rozešleme klientům ČPZP v Moravskoslezském kraji. Klienti v okresech Karviná, Frýdek-Místek a Nový Jičín je dostanou v srpnu. V okresech Bruntál, Opava a Ostrava je dostanou v září,“ dodala mluvčí.
Nové průkazy dostávají klienti do poštovních schránek. Nemusí pro ně chodit ani na poštu, ani na pobočku. Staré průkazy se vrací pojišťovně, ale ani to není nutné. Klient jej může znehodnotit sám, třeba přestřižením nůžkami.
ČPZP je třetí největší zdravotní pojišťovna
Poslední hromadná výměna modrých plastových kartiček v ČPZP proběhla před dvěma lety a týkala se asi 300 tisíců klientů ČPZP.
Pojišťovna uvedla, že z důvodu chybně uvedených doručovacích adres, které si pojištěnci neaktualizují, se nemalý počet plastových kartiček vrací zpátky do zdravotní pojišťovny.
„Dříve nedoputoval na správnou adresu zhruba každý desátý odeslaný průkaz, nyní se nám vrací zpět asi pět procent průkazek. Dotyčným klientům pak telefonujeme, píšeme emaily a zjišťujeme jejich nové adresy, na které průkazy redistribuujeme,“ říká mluvčí pojišťovny.
Výměna kartiček pojištěnce je přitom důležitá. Evropský průkaz zdravotního pojištění – European Health Insurance Card – EHIC totiž zajišťuje nárok k čerpání zdravotní péče v České republice i všech ostatních státech Evropské unie včetně Evropského hospodářského prostoru a Švýcarska podle platných předpisů. Zároveň prokazuje příslušnost ke konkrétní zdravotní pojišťovně.