Kampaň k očkování proti covidu-19 pro Ministerstvo zdravotnictví ČR [MZ ČR] připraví agentura McCann-Erickson Prague, jejíž 100% společníkem je německá globální společnost Interpublic Group Deutschland.
Hodnotu zakázky ministerstvo neuvedlo, nicméně má jít o tendr do dvou milionů korun. Reklamní agentura plným názvem McCann-Erickson Prague spol. s r.o., International Advertisting Agency patří do portfolia německé globální firmy Interpublic Group Deutschland, jež má zastoupení ve více než 120 zemí světa.
Agentura tak patří k největším marketingovým hráčům nejen na tuzemském trhu. Konkrétně v Česku letos podle serveru Hlídač smluv uzavřela smlouvy na reklamní služby s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, Státním zemědělským intervenčním fondem nebo Vinařským fondem.
V minulosti agentura realizovala pro Českou kancelář pojistitelů osvětovou kampaň nazvanou 13 minut, která v roce 2019 získala cenu Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Zlatá pecka. Dále kampaň Chci pískat pro Fotbalovou asociaci ČR [FAČR], jež získala první a druhé místo v Effie Czech Awards 2021 a bronz v roce 2020 v ADC Czech Awards. A v roce 2016 se podílela na státní kampani propagace zdravých potravin Klasa.
Nové vizuály a mutace v ukrajinském jazyce
Kampaň k očkování začne dle informací v zadávací dokumentaci zakázky v srpnu, nejprve převážně na sociálních sítích. Od 24. srpna by se měly objevovat televizní a rozhlasové spoty a outdoorová reklama. Cílem propagace je přesvědčit lidi v Česku k posilovací dávce očkování. Protože, jak uvedl v nedávném podcastu ZdraveZpravy.cz ministr zdravotnictví Vlastimil Válek [TOP 09], podzimní vlna covidu nás nemine.
„Na podzim nás určitě čeká vlna. To, že by nepřišla je vyloučeno. To, co je neznámé, je, jaká mutace viru to bude. Dominantní názor odborníků je, že to bude nějaká varianta omikronu. Rekombinace toho viru, nebo nějaká varianta. A s omikronem umíme pracovat, tragédie by byla, kdyby to byla nějaká nová mutace, to se nedá nikdy vyloučit,“ řekl.
„Dále budou ještě vypsané dvě veřejné zakázky, na nákup mediálního prostoru a na výrobu samotné reklamy,“ dodal k připravované kampani tiskový mluvčí MZ ČR Ondřej Jakob.
Očkovací kampaň má podle představ ministerstva oslovit také ukrajinské běžence v Česku. Vítěz veřejné zakázky nyní pro ministerstvo vytvoří vizuální identitu kampaně, návrhy inzerátů, televizních a rozhlasových spotů. Ministerstvo požaduje i návrh komunikace v ukrajinském jazyce nebo nový vizuál pro očkovací centra a materiály pro ordinace lékařů.
„Kampaň nesmí lidem slibovat konec pandemie. Musí je přesvědčit, že je potřeba se očkovat už na konci léta či začátkem podzimu, abychom s příchodem chladnějšího počasí předešli další silné vlně covid-19, s tím spojenému zahlcení nemocnic, zdravotním rizikům, ale i ekonomickým dopadům případné pandemie,“ uvedlo MZ ČR v zadání zakázky.
Předchozí kampaně příliš slávy nesklidily
Připomeňme, že předešlé komunikace resortu zdravotnictví o očkování sklidily kritiku od odborné i laické veřejnosti stejně jako od politiků. Jedna z hlavních výtek zněla, že propagace očkování začala pozdě. První inzerát k očkování ministerstvo zveřejnilo asi dva týdny před zahájením vakcinace v prosinci 2021. Tehdejší premiér Andrej Babiš [ANO] označil reklamu se zelenou gumovou rukavicí držící injekci za „katastrofální“. Resort vedený v pandemii covidu již třetím ministrem zdravotnictví Janem Blatným [za ANO] vyzval, aby si co nejdříve sehnal odborníky na marketing.
Další propagaci očkování spolu s bezmála 50ti milionovým rozpočtem na ni pak převzal Úřad vlády ČR. Na kampani spolupracovala i iniciativa komunikačních agentur a expertů Cesta ven. Kampaň v tisku, na venkovních reklamních plochách, v rádiích a televizích měla původně začít v lednu. Nakonec kampaň s heslem Udělejme tečku za koronavirem začala v polovině dubna. V té době už u nás dostalo očkování zhruba 1,5 milionu lidí. Tedy ani druhá očkovací kampaň nedopadla příliš dobře. Slabou útěchou byl fakt, že kampaň „Udělejme tečku za koronavirem“ získala zlato ze soutěže o nejefektivnější reklamu – EFFIE.
A pozornost vzbudila i poslední z kampaní „Česko očkuje“ zaměřená především na tištěná média z loňského listopadu. V ní bývalé vedení ministerstva uveřejnilo fotografie i v nemocnici umírajících pacientů s covidem-19. Ani tento druh kampaně prvoplánově inspirovaný reklamami na tabákových výrobcích nebyl dle odborníků na marketing dobrá volba. Což potvrdil odmítavý názor veřejnosti, ale i zdravotníků, kteří práci „najatých odborníků“ ostře zkritizovali. Podle nich stavět u očkování kampaň na strachu místo na důvěře totiž málokdy vede k dobrým výsledkům.
–ČTK/VRN–