Kampaň na očkování proti covidu začne již v srpnu

0
1208
kampan_na_ockovani
Ilustrační foto: Pixabay.com

O letošní kampaň na očkování proti covidu-19 se ucházejí dva zájemci. Propagace na sociálních sítích dle Ministerstva zdravotnictví ČR [MZ ČR] začne 1. srpna, později se přidají další druhy médií. Cenu zakázky úřad neuvádí.

Příjem přihlášek do veřejné zakázky na přípravu kampaně k očkování proti covidu-19 uzavře MZ ČR dnes. Informaci potvrdil mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob. Hlavní cíl kampaně je doporučit očkování třetí dávkou vakcíny a lidem ve vyšším riziku vážného průběhu onemocnění již čtvrtou dávku očkování ještě v době před nástupem očekávané podzimní vlny epidemie. Kampaň by měla dle ministerstva oslovit i ukrajinské běžence.

„Kampaň nesmí lidem slibovat konec pandemie. Musí je přesvědčit, že je potřeba se očkovat už na konci léta či začátkem podzimu. Abychom s příchodem chladnějšího počasí předešli další silné vlně covid-19. A s tím spojenému zahlcení nemocnic, zdravotním rizikům, ale i ekonomickým dopadům případné pandemie,“ uvádí ministerstvo v zadávací dokumentaci k zakázce.

Na podzim nás určitě čeká vlna covidu, říká ministr Válek

Aktuálně dosahuje v Česku proočkovanost proti covidu-19 u dvoudávkového schématu 65 procent, u lidí starších 65 let pak až 90 procent. Posilovací dávku u nás dostalo přibližně 43 procent, mezi seniory dosahuje proočkovanost třetí posilovací dávkou zhruba 70 procent.

Kampaň na očkování propukne 1. srpna

Vítěz veřejné zakázky vytvoří pro ministerstvo vizuální identitu kampaně, návrhy inzerátů, televizních a rozhlasových spotů. Úřad požaduje také návrh komunikace v ukrajinském jazyce. A zcela nový vizuál pro očkovací centra a materiály pro ordinace lékařů.

První fázi kampaně, především na sociálních sítích, plánuje resort spustit 1. srpna. Od 24. srpna by se měly objevovat televizní a rozhlasové spoty či outdoorová reklama. Jejich cíl je lidi v Česku přesvědčit k posilovací dávce očkování. Protože, jak uvedl v nedávném podcastu ZdraveZpravy.cz ministr zdravotnictví Vlastimil Válek [TOP 09], podzimní vlna covidu nás nemine.

„Na podzim nás určitě čeká vlna. To, že by nepřišla je vyloučeno. To, co je neznámé, je, jaká mutace viru to bude. Dominantní názor odborníků je, že to bude nějaká varianta omikronu. Rekombinace toho viru, nebo nějaká varianta. A s omikronem umíme pracovat, tragédie by byla, kdyby to byla nějaká nová mutace, to se nedá nikdy vyloučit,“ řekl.

Ukrajinu napadl blázen. Musíme pomoci, říká ministr Válek

Za ministerstvo zdravotnictví Válek veřejnost ubezpečil, že to se na příchod další vlny covidu pečlivě připravuje. Přesvědčit k očkování chce především rizikové skupiny obyvatel.

„To jsou senioři 65+, zvlášť, když mají nějakou komorbiditu či nadváhu, což je v České populaci drtivá většina seniorů. Těmto musíme nabídnou na podzim očkování, které bude bezplatné a kvalitní vakcínou. Očkovací kampaň samozřejmě spustíme. Doufám, že bude úspěšná,“ vysvětlil.

Předchozí kampaně příliš slávy nesklidily

Připomeňme, že předešlé komunikace resortu zdravotnictví o očkování sklidily kritiku od odborné i laické veřejnosti stejně jako od politiků. Jedna z hlavních výtek zněla, že propagace očkování začala pozdě. První inzerát k očkování ministerstvo zveřejnilo asi dva týdny před zahájením vakcinace v prosinci 2021. Tehdejší premiér Andrej Babiš [ANO] označil reklamu se zelenou gumovou rukavicí držící injekci za „katastrofální“. Resort vedený v pandemii covidu již třetím ministrem zdravotnictví Janem Blatným [za ANO] vyzval, aby si co nejdříve sehnal odborníky na marketing.

Další propagaci očkování spolu s bezmála 50ti milionovým rozpočtem na ni pak převzal Úřad vlády ČR. Na kampani spolupracovala i iniciativa komunikačních agentur a expertů Cesta ven. Kampaň v tisku, na venkovních reklamních plochách, v rádiích a televizích měla původně začít v lednu. Nakonec kampaň s heslem Udělejme tečku za koronavirem začala v polovině dubna. V té době už u nás dostalo očkování zhruba 1,5 milionu lidí. Tedy ani druhá očkovací kampaň nedopadla příliš dobře. Slabou útěchou byl fakt, že kampaň „Udělejme tečku za koronavirem“ získala zlato ze soutěže o nejefektivnější reklamu – EFFIE.

NEJM: Pro úspěch očkování proti covidu je nutná důvěra

A pozornost vzbudila i poslední z kampaní „Česko očkuje“ zaměřená především na tištěná média z loňského listopadu. V ní bývalé vedení ministerstva uveřejnilo fotografie i v nemocnici umírajících pacientů s covidem-19. Ani tento druh kampaně prvoplánově inspirovaný reklamami na tabákových výrobcích nebyl dle odborníků na marketing dobrá volba. Což potvrdil odmítavý názor veřejnosti, ale i zdravotníků, kteří práci „najatých odborníků“ ostře zkritizovali. Stavět u očkování kampaň na strachu místo na důvěře totiž málokdy vede k dobrým výsledkům.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here