Reklama výrobců alkoholu se v on-line prostředí čím dál častěji zaměřuje na mladé lidi. Zároveň mnohdy velice účinně obchází regulace. Vyplývá to z dnes zveřejněné studie Světové zdravotnické organizace [WHO].
Organizace proto vážně vyzvala vlády, aby spolupracovaly a tento jev co nejdříve zastavily. Navrhuje nejen změny na propagaci alkoholu, ale i omezení jeho dostupnosti.
Podobně jako je tomu v některých zemích například u tabákových výrobků. Odborníci dávají za příklad třeba skandinávské země, kde nejen reklamu, ale i distribuci alkoholu drasticky omezují.
Zástupci WHO upozorňují i na to, že alkoholové firmy se stále častěji zaměřují na soutěže v počítačových hrách, které neznají státní hranice. Díky streamovacím službám se rovněž celosvětově rychle šíří umísťování produktů ve filmech či seriálech.
Alkohol ročně zlikviduje miliony lidí
A důvody jsou zřejmé: Podle odhadů WHO zemřou na světě každým rokem tři miliony lidí v souvislosti s pitím alkoholu, což představuje pět procent všech úmrtí. Nejvyšší podíl připadá na věkovou skupinu 20 až 39 let. V ní role alkoholu souvisí dokonce s více než 13 procenty úmrtí. Vyšší ochranu vyžadují především nezletilí. Ze studií vyplývá, že pokud začnou pít alkohol v raném věku, existuje vysoké riziko, že tak budou činit i v dospělosti. K alkoholu se navíc váží onkologická onemocnění. A nejen ta.
„Navzdory jasným zdravotním rizikům je kontrola marketingu spojeného s alkoholem mnohem slabší než u jiných psychotropních látek. Lepší, dobře vymáhaná a důslednější regulace alkoholového marketingu by zachránila či zlepšila životy mladých lidí na celém světě,“ uvedl šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Podle něj je mladá populace terčem on-line marketingu výrobců alkoholu především v Africe a Jižní Americe. Producenti zde využívají možností, které jim skýtá analýza chování lidí na internetu. Některé společnosti například inzerují stejný výrobek s různými slogany: Lidem s konzervativními názory se zobrazují reklamy se zaměřením na tradiční hodnoty, naopak lidem, kteří rádi zkouší něco nového, se zobrazují reklamy zdůrazňující inovace.
Alkohol je „metla lidstva“, ale vynáší
Podle jedné ze studií alkohol zobrazuje polovina ze 100 komerčně nejúspěšnějších amerických filmů v letech 1996 až 2015. A podobné to bylo svého času i s tabákovými výrobky. Dnes je to v USA už jen stěží představitelné vzhledem k tvrdým omezením. A to navzdory legalizaci marihuany v některých amerických státech na druhé straně.
Naopak v Česku reklamy na alkohol nikoho a nikde nepřekvapují. Přičemž výrobce alkoholu v reklamách za úplatu podporuje nejedna česká celebrita. Mnohé z nich pak míří právě na mladé lidi, jimž například vnucují, že jen s alkoholem zažijí tu „pravou zábavu“.
„Je obtížné provádět zdravotní prevenci u lidí, kteří jsou od útlého dětství soustavně obelháváni reklamou na alkohol,“ řekl nedávno v této souvislosti pro ZdraveZpravy.cz psychiatr a emeritní primář Psychiatrické nemocnice Bohnice Karel Nešpor.
Podle jeho názoru vůbec k nejúčinnějším nástrojům proti rizikovému pití alkoholu je jeho vyšší zdanění. To znamená cena.
Na otázku, proč Češi patří k největším evropským pijanům, pak uvedl: „Důvody jsou jasné. Je to nízká cena, v rozporu se zákonem vysoká dostupnost a agresivní reklama často zaměřená na mládež.“
–ČTK/RED–