V reklamě na čokolády, bonbóny či energy drinky již brzy slavné celebrity Španělé nezahlédnou. Tamní vláda navrhla zákon, který to zakazuje. V zemi totiž přibývá dětí s nadváhou a obezitou. Stejný trend je v Česku, kde se ale nic neřeší.
Španělská vláda se chystá zpřísnit regulaci reklamy na sladké potraviny a nápoje v televizi, rozhlase a na internetu. Tamnímu parlamentu navrhuje schválit zákon, podle kterého nebudou smět v reklamě na tyto produkty, jež cílí především na děti a mládež, účinkovat celebrity, influenceři a další známé osobnosti.
Správnost reakce španělské vlády dokládá skutečnost, že nadváha a obezita zabíjí v současné době více lidí než podvýživa. Obezita se stala jednou z největších výzev veřejného zdraví 21. století. Statistiky uvádějí, že ve světě trpí více než dvě miliardy dospělých obezitou a 340 milionů dětí je obézních, nebo mají nadváhu.
Španělský kabinet nyní normu zpřístupnil na tři týdny k veřejné diskuzi. Podle místních médií nový zákon, který ještě může doznat změn v parlamentu, nevstoupí v platnost dříve než na konci letošního roku.
Tlusté děti zůstanou tlustými i v dospělosti
Regulace v reklamě se má dle navrhované zákonné úpravy týkat televizních a rozhlasových vysílání a také internetu. V reklamních spotech na vysokokalorické potraviny a nápoje již nebudou smět vystupovat známí sportovci, umělci, influenceři či další veřejně známé osobnosti, jež většina dětí a nezletilých považuje za svůj vzor. Omezení cílí hlavně na propagaci sladkostí, energetických tyčinek, dortů, džusů, ale třeba i zmrzlinových výrobků.
„Valná většina obézních nezletilých se bude s nadváhou potýkat i celý dospělý život, je velmi obtížné změnit návyky z dětství,“ reagoval na návrh zákona pro server eldiario.es Fernando Rodríguez z katedry preventivní medicíny Madridské autonomní univerzity.
Návrh zákona připravilo ministerstvo pro ochranu spotřebitele v reakci na vysoké procento nadváhy i obezity mezi dětmi a dospívající mládeží ve Španělsku. Podle ministerstva vykazuje ve Španělsku nadváhu či je obézních asi 40 procent dětí ve věku od šesti do devíti let. Ve věku deset až 14 jich obezitou nebo nadváhou trpí čtvrtina a mezi patnáctiletými až 17letými pak přibližně jedna pětina.
I české děti trpí nadváhou, reklamy ale běží dál
A tloustne se i v Česku. Podle výsledků agentury STEM z roku 2020 u nás přibližně 38 procent dospělých vykazuje nadváhu a dalších 28 procent jich trpí obezitou. V roce 2013 u nás mělo nadváhu zhruba 34 procent dospělých, obezitu pak 21 procent dospělých.
„To jsou velmi znepokojující čísla,“ uvedl k výsledkům průzkumu předseda České lékařské společnosti [ČLS] Štěpán Svačina.
Podle něj úplně neplatí názor, že obezita je nemoc méně vzdělaných a sociálně slabších skupin společnosti, jak se často tvrdí. Pravdivý je podle něj jen částečně.
„Vzhledem ke globalizaci se začínáme všichni chovat stejně,“ vysvětluje proč.
Alarmující čísla pak statistici nabízejí u dětí s nadváhou a obezitou. Přibližně 30 procent českých dětí trpí nadváhou a necelých deset procent obezitou. Přitom ještě v 90. letech minulého století registrovali praktičtí lékaři ve svých ordinacích jen kolem 3,5 procenta obézních dětí. Za posledních 25 let se tak počet dětí s obezitou ztrojnásobil.
Děti nemají o pohyb zájem, spokojí se s mobilem
Rostoucí nadváha a obezita u dětí podle odborníků souvisí se dvěma hlavními faktory. Tím prvním je kvalita stravování dětí a mládeže a pak jejich trávení času. O tom vypovídá i průzkum Českého statistického úřadu [ČSÚ], který zjistil, že nejoblíbenější věcí dětí v základních školách je mobilní telefon. Na webových stránkách nebo aplikacích v něm stráví většina z nich denně několik hodin. Dodejme, že průzkum se uskutečnil mezi zhruba 25 000 žáků čtvrtých až devátých tříd základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií, kteří odpovídali na 19 otázek.
Z průzkumu vyplynulo, že děti si často neumí představit, že by žily bez chytrého telefonu a internetu. Na otázku, kterou věc by si vybraly, pokud by mohly mít jen jednu, jich zvolilo 42,6 procenta mobilní telefon a 31,2 procenta počítač či notebook s internetem.
„Je to velký problém, protože na internetových stránkách nebo aplikacích v telefonu stráví kolem 22,7 procenta dětí dvě hodiny denně. Kolem 16,7 procenta školáků této činnosti věnuje tři hodiny každý den a každý desátý dokonce i víc než pět hodin denně. Hodinu či méně uvedlo celkem 38,3 procenta dětí,“ říká Zlatko Marinov z Dětské obezitologické ambulance FN Motol.
Průzkum dále ukázal, že 46,8 procent dětí chodí do školy pěšky. Dalších 28 procenta dojíždí autobusem. Autem se do školy ale už vozí 17,9 procenta dětí. Zbytek využívá tramvaje, vlaky či metro. Pro přibližně desetinu je nejdůležitější kniha. Kolem 7,5 procenta a žáků uvedlo playstation. Méně často se mezi odpověďmi objevil tablet [3,1 %], hudební přehrávač [2,8 %] a nejméně pak televize [2,4 %].
–VRN/ČTK–