Prodeje léků na předpis v Česku od začátku července 2020 do konce června 2021 vzrostly meziročně o desetinu na 75 miliard korun. Tržby z volně prodejných léků a doplňků stravy pak o pět procent na 27 miliard korun.
Data zveřejnila analytická společnost IQVIA.
„Zatím ještě stále platí, že prodeje v nezávislých lékárnách a v lékárnách sdružujících se do virtuálních řetězců byly přibližně o 200 milionů korun vyšší než v lékárnách řetězcových,“ řekl generální ředitel společnosti IQVIA pro ČR a SR Martin Šlégl.
Nezávislým lékárnám a virtuálním řetězcům ale podle něj za poslední rok poklesly tržby téměř o pět procent. Velkým řetězcům naopak vzrostly, a to o osm procent.
„Výší tržeb se tak již tyto typy lékáren téměř rovnají,“ upřesnil.
Následné hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH. Hodnoty prodejů v kategorii volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči jsou naopak měřeny v koncových cenách, tedy včetně DPH.
Prodeje volně prodejných léků i léků na předpis
Vedoucí kategorií produktů trhu s volně prodejnými léky jsou vitaminy a výživové doplňky. Jejich prodeje vzrostly za sledované období o 32 procent na 3,9 miliardy korun. Následovaly léky na bolest s tržbami 3,4 miliardy korun, léky na nachlazení s tržbami tři miliardy korun a produkty podporující zažívání s tržbami 2,3 miliardy korun.
„V první polovině roku 2020 došlo ke skokovému zvýšení prodejů léků proti nachlazení a respiračním potížím, když se spotřebitelé předzásobili kvůli obavám z covidu-19. V současnosti mají lidé doma dosud nespotřebované zásoby, což se projevuje propadem v této kategorii v letošním meziročním srovnání i číslech za celý rok 2021,“ uvedl produktový ředitel IQVIA pro ČR a SR Dominik Herman.
Jedním z důvodů pro takový přesun poptávky je podle něj rostoucí popularita objednávání volně prodejných produktů přes internet. Spolu s následnou návštěvou řetězcové lékárny s vyzvednutím produktů.
Růst prodejů léků na předpis byl podle společnosti způsoben zejména vyšší dostupností inovativních léků v nemocnicích. Jejich prodeje se meziročně zvýšily o 18 procent a dosáhly výše 42 miliard korun. Prodeje těchto léků v lékárnách pak stouply o 1,3 procenta na 33 miliard korun.
Internetový trh hraje čím dál větší prim
Dynamická situace přetrvává na internetovém trhu s volně prodejnými léky a produkty pro zdravotní péči. Ten meziročně vzrostl o 41 procent a jeho podíl na celkových tržbách volně prodejných léků se zvýšil z deseti na 14 procent.
Firma uvedla, že Češi v internetových lékárnách nakupují především vitaminy a výživové doplňky, jejichž prodeje se meziročně zvýšily o 75 procent na 640 milionů korun. Dále kupují léky na bolest, kosmetické doplňky pro ženy a dětskou stravu. Významně se ve sledovaném období zvedla také poptávka po kosmetických produktech, a to o 53 procent na 200 milionů korun.
–ČTK/RED–