Statistiky obětí dopravních nehod rychle zaznamenávají nové počty úmrtí. Důvod jsou letní prázdniny i konec mnohých omezení kvůli pandemii covidu. Odborníci varují před rychlou jízdou, alkoholem a nezapínáním si bezpečnostních pásů.
Na silnicích letos v prvním pololetí zemřelo v meziročním srovnání o 9,9 procenta méně lidí. Odborníci z BESIP Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] to vysvětlují útlumem mobility kvůli pandemii covidu-19. I přesto v důsledku dopravních nehod od ledna do konce června přišlo o život 200 osob. Dalších 645 utrpělo těžká zranění, často kvůli vysoké rychlosti.
Následky nehod v krajích od ledna do června 2021
[Zdroj: BESIP MD ČR]
Nejvíce usmrcených [39 osob] i těžce zraněných osob [116] připadalo v letošním roce na Středočeský kraj. Poté na silnicích zemřelo nejvíce lidí [22 osob] v Jihomoravském kraji a Jihočeském kraji, kde při dopravní nehodě přišlo o život 21 lidí.
Situace se rychle mění k horšímu
Data za květen a červen ukazují rychlý nárůst počtu těžce zraněných a zemřelých na českých silnicích. Po rozvolnění protiepidemických opatření se počty obětí a zraněných začaly rychle vracet na své běžné hodnoty. Letní prázdniny jsou navíc obdobím, kdy na silnicích z celého roku umírá vůbec nejvíce osob.
„Všechny řidiče a řidičky proto prosím, aby postavili na první místo život svých blízkých a ostatních, kteří se na silnici pohybují, nenechali se strhnout k agresivní jízdě a plně se věnovali řízení,“ vyjádřil apel ministr dopravy Karel Havlíček [za ANO].
K dopravní nehodě u nás nejčastěji dojde kvůli nepřiměřené rychlosti. Jak dokládá i příběh Tomáš B. [viz video v úvodu, pozn. red.]. V posledních šesti měsících u nás rychlá jízda stála život 78 lidí, vážně zraněno v jejím důsledku bylo na silnicích 195 lidí.
Desítky zemřelých kvůli rychlé jízdě a nepřipoutání se
„Dopravní nehody v důsledku nepřiměřené rychlosti se často pojí rovněž s nepozorností, nezkušeností řidičů, ale také intoxikací alkoholem,“ dodává BESIP.
Snížit vysoké počty umírajících při dopravních nehodách by se v ČR podařilo i zlepšením důslednosti řidičů a jejich spolujezdců při používání bezpečnostních pásů. To, co je v jiných především západních zemích považováno za naprostý standard, který nikoho nenapadne obcházet, u nás stále mnoho lidí považuje za zbytečnost.
Ze 117 usmrcených v automobilech v letošních prvním pololetí se nepřipoutalo pásem 42 osob, to je 36% podíl ze všech zemřelých v autech [osobních a nákladních, pozn. red.]. A z celkem 282 těžce zraněných v automobilech se jich nepřipoutalo 22 procent, tedy v přepočtu 63 osob.
„Jakkoli lze letošní historická minima jak v oblasti usmrcených, tak těžce zraněných hodnotit pozitivně, 36% podíl usmrcených nepřipoutaných osob v automobilech je alarmující,“ uvádí vedoucí samostatného oddělené BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Používání bezpečnostních pásů připomíná řidičům a spolujezdcům používat ne kvůli hrozící sankci při jejich nepoužití, ale proto, že si díky nim zachrání zdraví a život.
Bezpečnostním pásům se u nás někteří vysmívají
Smutná realita je, že bezpečnostní pásy nebere vážně rok od roku více řidičů a spolujezdců. V uplynulých třech letech [2018 až 2020] nebylo v automobilech připoutáno 27 % usmrcených [248 z 931] a 18 % těžce zraněných [455 z 2 578].
„Z analýzy dopravních nehod vyplývá, že se častěji nepoutají spolujezdci vzadu. Spolucestující na zadních sedadlech neohrožují jen sami sebe, ale také cestující na předních sedadlech. Zvyšuje se totiž pravděpodobnost vzniku vážných zranění nejen samotného nepřipoutaného pasažéra, ale také posádky na předních sedadlech,“ říká ředitel Centra dopravního výzkum Jindřich Frič.
Upozorňuje přitom na rizika spojená s ovlivněním funkčnosti bezpečnostních pásů. I o to se u nás stále někteří řidiči z nepochopitelných důvodů snaží. Například řidiči používají podomácku vyrobené zarážky navíjení bezpečnostního pásu za použití čínských hůlek. Obchází se i signalizace nepoužití pásu. Třeba zacvaknutím bezpečnostního pásu do západky bezpečnostního pásu spolujezdce či zacvaknutí bezpečnostního pásu do západky, aniž by byl řidič připoutaný.
–VRN–