Chytrá karanténa není zdaleka tak chytrá, jak by se dalo usuzovat z jejího názvu. Přesvědčili se o tom někteří ze zájemců o očkování, kteří si jejím prostřednictvím změnili termín očkování. Mnozí z nich, když dorazili do očkovacího místa ve sjednaném termínu, totiž uslyšeli „Dnes neočkujeme!“
Příkladem budiž toto pondělí 12. července v očkovacím centru Všeobecné fakultní nemocnice [VFN] v Praze. Očkovací místo zelo prázdnotou. Byť právě na tento den do něj z linky Chytré karantény 1221 poslali telefonní operátoři desítky zájemců o očkování.
„Dnes výjimečně neočkujeme. Vy jste nedostal SMS zprávu o změně termínu? Rozesílali jsme ji všem,“ říká zaměstnankyně VFN v Praze s upřímnou omluvou zaskočeným zájemcům o očkování.
„Musíte přijít zítra,“ dodává a opět se omlouvá.
Mladý muž v nejlepším věku, který si přeorganizoval termín z 15.7. na 12.7. prostřednictvím linky 1221, bezradně kroutí hlavou a kontroluje telefon.
„Ne, žádnou SMS od vás o tom, že dnes neočkujete, nemám. Naopak mám dnešní termín daný z linky Chytré karantény 1221,“ říká nešťastně v prázdné čekárně očkovacího centra.
„Už jen dovolat se tam byl celkem slušný porod, a teď tohle,“ dodává rezignovaně a odchází se slovy, že stejně jako dnes i zítra si tedy bude muset vzít kvůli očkování druhou dávkou vakcíny volno z práce. Za což ho doma manželka nepochválí.
Proč se ve VFN někdy neočkuje a proč o tom někteří neví
Mluvčí VFN Marie Heřmánková pro ZdraveZpravy.cz potvrzuje, že se v jejich očkovacím centru v pondělí skutečně neočkovalo. Což má dle jejích slov ryze praktické důvody a opodstatnění. Tím hlavním důvodem je hospodaření s počtem dostupných vakcín.
„V našem očkovacím centru jsme při vakcinaci široké veřejnosti omezeni jedině množstvím vakcíny, kterou máme k dispozici. V tuto chvíli proto očkujeme převážně druhé dávky. Jde o stovky klientů denně. A pondělí 12.7. jsme neměli otevřeno právě z důvodu, abychom rozložili počet očkovaných podle množství vakcíny do zbytku týdne,“ vysvětluje.
Zdůrazňuje ale i to, že SMS s upozorněním o změně termínu z pondělí na úterý nemocnice rozeslala všem, kteří byli objednaní na pondělí 12. července.
„Z VFN o každé změně informujeme SMS zprávou. Potvrzovací SMS s termínem zasíláme dva dny předem,“ potvrdila pro ZdraveZpravy.cz Heřmánková.
Na otázku, proč někteří lidé o tom, že se v centru neočkuje, byť na ten den byli objednaní, nevědí, protože žádnou SMS nedostali, pak odpovídá: „To nás velmi mrzí. […] Zřejmě došlo k technické chybě při přesunu termínu. Za komplikace se všem omlouváme.“
Z informací serveru ZdraveZpravy.cz vyplývá, že tato situace není ojedinělá. Avšak týká se jen těch, kteří využili služby Chytré karantény a přeobjednali si očkování na dřívější termín. A jakkoli jim na lince 1221 nový termín poskytli, systém Chytré karantény ho už nepřenesl do rezervačního systému, který využívají očkovací centra. Tam zůstalo staré datum.
Proč není Chytrá karanténa tak chytrá, jak si říká
Jak je to možné? Otázku, jak mezi sebou fungují rezervační systémy Chytré karantény a jednotlivých očkovacích center, redakce položila i Ministerstvu zdravotnictví ČR [MZ ČR], které za Chytrou karanténu, jež stojí desítky milionů korun ročně, zodpovídá. To ji ale do včerejší uzávěrky tohoto článku nestihlo zodpovědět, byť s omluvou, že odpoví dnes [odpověď je na konci článku, pozn. red.]. Odpověď tak bylo třeba hledat přímo v očkovacích centrech, která se s tímto problémem setkala.
„Ta věc je úplně jasná. Není to poprvé, kdy jsme svědky toho, že lidé si vyžádali změnu termínu očkování na lince 1221, ale tato změna se nikterak nepropsala do centrálního rezervačního systému, který využívají očkovací místa,“ říká jeden z pracovníků nejmenovaného pražského očkovacího centra.
„Jednoduše je v tom jeden velký bordel a chyba je na centrální úrovni, která neumí změněné termíny z linky 1221 očkování náležitě synchronizovat s termíny v centrálním rezervačním systému,“ upřesňuje s tím, že problém není na straně těch, kteří očkují, ani těch, kteří se nechávají očkovat, ale těch, kteří očkování koordinují.
„Potíž je v tom, jak funguje Chytrá karanténa,“ upřesňuje.
Na otázku, zda toto platí i pro očkovací centrum VFN v Praze, nechce mluvčí nemocnice Marie Heřmánková odpovídat přímo, protože jí to dle jejích slov nepřísluší. Přesto ale i ona připouští problémy. Byť je nepovažuje za fatální.
„Především chci zdůraznit, že takových případů je minimum. Naopak, spíše se stává, že lidé bez omluvy nedorazí na očkování. Nebo si nepřečtou SMS, kde je informujeme o změně termínu očkování. Pokud ale informaci o změně termínu vůbec nedostanou, tak jde v každém případě o nepříjemnou věc, která nás mrzí,“ říká s tím, že cíl nemocnice je, aby k ničemu takovému nedocházelo.
Zároveň se ohrazuje proti tomu, že by chyba z pondělí tohoto týdne, kdy zájemci o očkování po změně termínu na lince 1221 dorazili do očkovacího centra VFN, kde se ale neočkovalo, byla na straně nemocnice. Podle jejích slov naopak nemocnice vždy řádně a v dostatečném předstihu informaci o tom, kdy neočkuje kvůli nedostatku vakcín, zanáší do systému centrálního rezervačního systému.
Daniel Tácha
—
K problému se nakonec vyjádřilo za Chytrou karanténu i MZ ČR. Na otázku, jak je možné, že po změně termínu na lince 1221 nebyli zájemci o očkování informováni o tom, že se ve VFN v pondělí neočkuje, uvedlo: „Změny termínů očkování přes linku 1221 je koordinována přímo s očkovacími místy. A to pomocí technických systémů, které se neustále, mnohokrát denně aktualizují. Operátoři vidí možnou volnou kapacitu a i další informace. Jako je například otevírací doba očkovacího místa nebo přímo telefonicky, kdy se řeší individuální nebo naléhavé požadavky. Systémy jsou tedy propojené s očkovacími místy a linkou 1221 téměř online. A to tak, aby byla zachována okamžitá informovatelnost o změnách směrem k operátorům. K příchozí SMS o změně termínu uvádíme, že i při změně termínu očkování přes linku 1221 tuto standardní sms příjemce dostane.“