Třetinu českých školáků trápí spánkový jet lag

0
538
Foto: Pixabay.com

Nenápadně prodloužený spánek o víkendu přispívá k sociální nepohodě dětí. Ty jsou pak více unaveny, méně se hýbou a tráví čas na telefonu. Odborníci mluví o trendu zvaném spánkový či sociální jet lag. Jím u nás dle studie Health Behaviour in School-aged Childern [HBSC] trpí až třetina školáků od 11 do 15 let.

Sociální jet lag je nesoulad mezi biologickým a sociálním časem. Jinak řečeno mezi tím, co tělo potřebuje a tím, co se s ním ve skutečnosti děje. V praxi se dá jet lag využít i pro spánkový vzorec českých školáků. Aktuální studie výzkumníků z Univerzity Palackého v Olomouci [UPOL] zjistila, že délka spánku školáků ve věku od 11 do patnácti let se významně liší ve všedních dnech a o víkendu.

spánek„Se sociálním jet lagem se u nás potýká bezmála polovina deváťáků [45 %],“ přibližuje výsledky studie vedoucí výzkumného týmu studie HBSC z Univerzity Palackého v Olomouci [UPOL] Michal Kalman.

Dodává, že mládež ve věku 11 až 15 let spí o víkendu minimálně o dvě hodiny déle než ve všední dny. Přičemž častěji si přispí překvapivě dívky [46 %] než chlapci [36 %].

Jet lag: Víkendové přispání děti unaví

Dvě tři hodinky spánku o víkendu navíc se nezdají být nic zvláštního, podle odborníků ale rozdíly v době spánku nedobře ovlivňují zdraví dětí, a to jak fyzické, tak psychické. Děti jsou v konečném důsledku více unaveny, bez nálady a cítí se bez energie. O to více času pak tráví u televize, telefonu či počítače a třeba i takzvaně luxují nezdravé potraviny z lednice. Otázka dle odborníků je, zda by rozšiřující se jet lag u mládeže nezmírnil posun doby zahájení školního vyučování.

„My se domníváme, že ano. Ačkoliv to přímo není obsahem našich šetření, některé údaje na to ukazují. Spánek je z jedné strany limitován vstáváním do školy. Ze druhé strany pak pozdním usínáním,“ říká Kalman s tím, že opatření jsou smysluplné na svých obou koncích.

Celosvětově uznávaným standardem pro délku spánku jsou doporučení americké národní agentury CDC [Centers for Disease Control and Prevention]. Podle nich mají děti ve věku 6 až 12 let každý den spát 9 až 12 hodin. Teenageři ve věku 13 až 18 let pak 8 až 10 hodin. Do tohoto rozptylu se podle nejnovějších výsledků mezinárodní studie HBSC vejde přibližně 60 procent školáků, v 15 letech už ale jen polovina.

Spánek snižuje riziko rozvoje civilizačních nemocí

České dítě spí ve všední den průměrně 8 hodin a 8 minut

Průzkum dále ukázal, že české děti spí ve všední dny v průměru 8 hodin a 8 minut. O víkendech, prázdninách a svátcích si přispí a průměrná doba spánku se prodlužuje o hodinu a půl až na 9 hodin a 36 minut. Čas strávený spánkem přitom klesá s věkem.

„Zatímco délka spánku jedenáctiletých se ve všední dny blíží v průměru k devíti hodinám, patnáctiletí spí jen o něco více než sedm a půl hodiny,“ píší odborníci. Dále uvádějí:

  • 40 % českých dětí ve věku 11–15 let spí málo.
  • Spánková doporučení dodržuje jen 52 % školáků ve věku 15 let.
  • Se sociálním jet lagem se potýká 36 % chlapců a 48 % dívek.

České děti se málo hýbou a přibývají na váze

Zdravý spánek dětem prospívá

Odborníci v souvislosti se zjištěním, že české děti málo spí a naopak o víkendu si někteří i nezdravě přispí, upozorňují na dopady absence spánku na psychický stav školáků. Podle Kalmana jsou více podráždění, podléhají depresím a jsou celkově nespokojení. Mají i horší stravovací návyky, vynechávají snídaně a pijí energetické nápoje. Stěžují si na bolesti hlavy a lékaři u nich častěji diagnostikují nadváhu a obezitu.

„Zjednodušeně platí, že ti, kteří spí dostatečně, riskují mnohem méně, že budou čelit nadváze nebo obezitě,“ dodává Aleš Gába, vedoucí výzkumného projektu 24hodinové analýzy pohybového chování z UPOL.

Co dělat, když dítě trpí nadváhou či obezitou

Rovněž poukazuje na další důležitý vliv, kterým je čas strávený před obrazovkou. Sledování filmů a videí, hraní her nebo čas strávený na sociálních sítích mají tendenci ukrajovat ze spánku. Právě z toho důvodu patří vysoký screen time ruku v ruce s nedostatečným spánkem k zásadním „obezitotvorným“ faktorům.

Veronika Táchová

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here