Zástupci Univerzity Karlovy se shodují s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy [MŠMT] na pořadníku znovuotevření škol k prezenční výuce. Začít se má u 1., 2. a 5. ročníků ZŠ, poté jsou na řadě speciální školy, závěrečné ročníky a školy s praktickou výukou. V další etapě se mají rozvolnit zbývající stupně škol.
Odborníci z Univerzity Karlovy [UK] sdružení v think-tanku Vzdělávání21 vyjádřili souhlas s plánovaným postupem otevírání škol MŠMT. Navíc k tomu přidali doporučení k rozvolňování opatření ve školství, jež se člení do dvou základních etap. Ty jsou závislé na vývoji epidemiologické situace v čase.
Ve svém stanovisku odborníci z platformy Vzdělávání21 upozorňují, že dlouhodobé distanční vzdělávání vede k omezení rozvoje znalostí a dovedností žáků i studentů v celém systému školství.
„Dochází k sociální izolaci dětí, zastavila se praktická výuka na středních a vysokých školách a je ohrožena příprava studentů na státní závěrečné zkoušky,“ upozorňují s dovětkem, že určitě nepodceňují zdravotní rizika.
Dále uvádějí, že distanční výuka přináší mnoho negativních dopadů do životů žáků a studentů. Podle nich platí, že pokud bude trvat výuka na dálku ještě další týdny, znamená to i ohrožení jejich zdravotního stavu.
Znovuotevření škol musí být číslo jedna
„Návrat dětí a studentů do škol musí být jedna z hlavních priorit státu a musí k němu docházet bezprostředně poté, co jej umožní vývoj epidemické situace. Podporujeme proto plán ministerstva školství a pro rozvolnění navrhujeme dvě etapy,“ uvedl rektor UK a vedoucí think-tanku Tomáš Zima.
Dodal, že k nejohroženějším skupinám patří žáci prvního stupně základních škol a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále i studenti posledních ročníků, kteří se připravují na maturity a státní závěrečné zkoušky na vysokých školách.
Prorektorka univerzity pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti Radka Wildová upozorňuje, že pokud se žáci nevrátí do škol v několika následujících týdnech, je třeba zapracovat na tom, aby se mohli alespoň někde setkávat. Například ve venkovních prostorách škol.
„Pobyt venku je pro děti v tomto období mimořádně důležitý, a ne všechny rodiny jej mohou v dostatečné míře svým dětem zajistit,“ říká.
1. stupně ZŠ, speciální školy a závěrečné ročníky
Při návratu žáků a studentů do škol doporučují členové Vzdělávání21 jejich rozdělení do menších skupin. K rozvolnění má stát přistoupit co nejdříve.
První etapa
- 1. stupeň základních škol, případně alespoň 1., 2. a 5. ročníky základních škol,
- speciální školy [dle § 16 odst. 9 ŠZ],
- závěrečné ročníky ZŠ, SŠ a VOŠ,
- praktické vyučování a praktická příprava v SŠ a VOŠ.
- VŠ: individuální konzultace a zkoušky: laboratorní, experimentální nebo umělecká výuka a práce za přítomnosti nejvýše 15 osob. Klinická a praktická výuka a praxe ve všech oblastech. Dále je třeba zvážit možnosti prezenční výuky na vysokých školách u prvních a závěrečných ročníků.
- Umožnit individuální konzultace u zvláště zranitelných skupin žáků ve školním i domácím prostředí.
Druhá etapa
- 2. stupně základních škol, případně 1. stupně základních škol, které nebyly zahrnuty v 1. etapě, a nižší stupně víceletých gymnázií,
- ostatní ročníky SŠ a VOŠ,
- rozšiřování skupin pro VŠ,
- základní umělecké a jazykové školy.
–RED–